torsdag 19 april 2012

Ett stycke Scott Spark RC 29" har anlänt

Trodde jag skulle få köra min Scott Scale 35 på Kringelloppet i helgen då leveransbeskedet var i början av maj på min Scott Spark RC 29".
Men de på Scott Sports AB lyckades få hitt den tidigare vilket jag uppskatar oerhört.
Fick ett sms idag av Tysken att den hade anlänt till Cykloteket så jag åkte dit som en avlöning efter att Oskar hade varit på förskolan.

Satte ihop den under kvällen och nu har den blivit klar med den nya DT Swiss XMM 100 29" gaffeln på 1565g okapad, det får annses lätt för en 29" gaffel tycker jag.


Sparken blev riktigt grym. Gjorde en liten lättning på nästan 2hg då jag byte sadelstolpe till min Funworks och sadel till min Tune Speedneedle.

Dämparinfästningen har de styvat till ordentligt till i år. Jag tyckte den var skaplig styv förra året för att vara en sån lätt hoj men nu har de verkligen fått till det.


Även styrröret har fått sig en uppstyvning med koniskt styrör och uppbiffat runtom.















Scotten kom riktigt bra utrustad med SRAM XX komponenter rakt igenom och resten Ritchey WCS Carbon prylar.
Någonting som jag inte riktigt har förstått är varför Scott sätter på tunga lock-on handtag på en i övrigt lätt och fin cykel. De skall bytas ut mot Scotts svinlätta Racing Lite Open grip på 16 gram.
De kostar typ lika mycket om inte mindre så jag förstår inte varför de inte sitter på från början då de lättar cykeln nästan 1hg.
Sen ska framskivan bytas mot en 160mm så det blir nästan ett hekto till i lättning.

Men den största lättningen kommer på det viktigaste stället och det är på hjulen.
När väl mina Schwalbe däck har kommit så skall mina nya DT Swiss XRC 950 T29 på.















De lättar cykeln med runt ½kg så det kommer bli riktigt grymt. Då har jag lättat en redan lätt cykel nästan 1kg och det är fortfarande prylar som håller för att köras hårt med så det kommer bli riktigt grymt.















Har tyvärr inte hunnit testköra Scotten än men förhoppningsvis skall jag hinna köra in den lite i morgon. Vill ju veta hur den känns innan jag kör Kringelloppet.

5 kommentarer:

Anonym sa...

VILKEN FIN O (BRA!!) CYKEL!!
GRATTIS TILL DEN!!
FÅR MAN PROVKÖRA ;-))
mvh/oliver

Anonym sa...

Schysst hoj!
Vad vägde stolpe och sadel in på i och med att du bytte ut dem?

/Daniel

Per Kumlin sa...

Kommer du i morgon till Kringelloppet så kan du få testa den redan då:-)

Den som satt på orginal vägde in på 413gram. Hade den andra stolpen och sadeln liggandes så då var det lika bra att lätta lite:-)

Anonym sa...

JÄTTETYVÄRRRR, men jag jobbar imorn! Försökte byta, men det gick inte den här gången...
Men nästa gång när vi ses...Gärna!
Nästa vecka på nån träning eller i Kolmården!
Kör järnet imorn, den kommer o svälja under dig allt i sin väg!!!
/oliver

Anders sa...

Hmm.. Tänker du inte lite fel när du byter ut SDS stolpen.

Iaf på Scalen så är den designad för ramen. Men du kanske har ovanligt stark rygg/bål? =)

/anders