söndag 13 september 2015

XCM SM i Ånnaboda avklarat

Idag var det XCM SM i Ånnaboda. Benen kändes ganska bra trots gårdagens Hammarby Hill XC.
Dagens bana var ganska backig och den började också med en rejäl backe som inte brukar passa mig så bra. 
Det brukar ta ett par timmar innan jag kommer igång eller snarare innan de andra börjar bli trötta kanske.
Vi hade fixat en fin plats vid målområdet där vi kunde värma upp och relaxa lite, skönt och ha lite plats och bre ut sig på.

Vi startade vid 11 men då det var SM så startade varje klass med 15 sekunders mellanrum så det blev lite annorlunda mot de vanliga långloppen.

Starten gick och jag tappade som vanligt i backen då det var väldigt brant i början men när det plana ut lite så kom jag ikapp en anning.
H40 åkarna kom ikapp mig i slutet av backen och jag fick hjul på några.

När det sen började gå nedför så lyckades jag köra ikapp slutet av förstaklungan i H30 och juniorklassen.
Det gick väldigt fort på de slingriga grusvägarna och jag hade svårt att köra upp mig.
Ville helst ligga långt fram så jag skulle slippa gummisnodds effekten.

När vi skulle in på en stig så lyckades jag köra om de flesta och fick hjul på Henrik Mård.
Tror jag ledde i H30 då och vi hade fått en liten lucka.
När vi sen kom till en jordbacke efter ca 20-25 km så orkade jag inte hänga på Henrik längre.

Det var jag och en till som försökte bibehålla lukan till bakomvarande.
Sen gjorde jag det stora misstaget att dra för mycket då jag trodde vi hade en större lucka än vad vi hade.
Precis när vi kom in till nästa stora backe hade klungan kommit ikapp och jag var helt rökt när de gasa på.

Tappa ganska mycket och fick dra själv är ett tag. 
Kom sen med i en bra grupp med Jan Jacobsson och Jimmy Bodin. Tror jag låg med gruppen som krigade om 4 platsen i H30 då.
Kändes ganska bra och jag hängde med utan några större problem.
Sen hände det som inte fick hända. Vid en snabb grusväg lite lätt utför i 40-50 blås efter dryga 45-50 kilometer klättrar mitt framhjul upp på en kant. Sen försvann bara cykeln under mig och jag flög som en vante ner i gruset med armågarna för att sedan rulla runt och kasa på hela vänsterbenet.

Fick ett par rejäla skrubsår och byxorna blev helt söndertrasade.
Cykeln klara sig fint som tur var med ett vridet styre så det var bara att meka tillbaka och börja cykla igen.

Nu hade nästa stora grupp kommit ikapp mig och jag försökte ta hjul på dem. Hängde med ganska bra men började känna att hammaren började närma sig.
Flaskan var tom och jag hade bara någon  Enervit gel kvar. Som tur var skulle sista lagningen komma om ett par kilometer så jag tog en gel och hoppades jag skulle pinga till.

Lagningen kom och jag tog en klunk sen bar det iväg utför på en snabb singeltrack.
När jag sen skulle dricka igen så var flaskan borta.
Ridå, nu var det bara att försöka ta sig till mål över huvud taget som gällde.

En bit in på den sista riktigt stora backen ca 8 km innan mål så fick jag en flaska sportdryck av Ola Hällström. Det var räddningen. Nu skulle jag i alla fall orka rulla imål utan problem.

Kom i mål som som en trött och sönderslagen 14:e man i H30. Lite synd när det kändes så bra i början.
Så här fint såg mitt ben ut efter kraschen.

Kommer få sova på rygg i natt.

Våran junior Isak gick det bättre för. Han gick och van på sin 18års dag, dubbelt grattis där. Riktigt fint skört.



Inga kommentarer: