lördag 14 maj 2016

Billingeracet i blött och kallt väder

Idag var det dags för långloppscuppremiärr i form av Billingeracet i Skövde.
Vädergudarna hade gett oss 2 grader och regn till en redan lång och hård bana.

Det gjorde inte så mycket för banan var torr och fin sen förut.
Vi var 6 stycken ifrån CRT teamet som skulle köra och alla var laddade inför premiären.

Vi hade fixat till bästa platsen vid målområdet också så där kunde man sitta och titta ut över tävlingsområdet.
Starten gick uppför hela backen till toppen och det gick riktigt bra för mig i år där.
Lyckades komma ikapp några innan den första utförslöpan och fick sen häng på ett riktigt bra gäng som hjälptes åt och dra mycket i ett hårt tempo.
Hängde på Samuel Bränlund där också. Han var stark uppför men tappade på de tekniska partierna.

Jag tror vi var de främsta i H40 i den gruppen så det kändes riktigt bra.

Sen kom en snabb och rolig utförslöpa och jag låg ganska långt fram i gruppen då sen svängde den upp 180 grader och då var det den branta långa backen som gick upp till toppen och målområdet igen.

Orkade tyvärr inte hänga på när de andra börja gasa igen och tappade stora delar av gruppen.

Körde ensam ett tag men strax innan målområdet kom en liten grupp ifatt och vi började samarbeta och såg att det inte var så långt fram till de framför.

Tyvärr orkade ingen av oss köra ikapp och jag började känna mig lite trött.
Vi höll dock bra fart och det kom ikapp några till som hjälpte till med dragjobbet.

Men sen när det var 2 mil kvar så kände jag att kraften i benen var helt bortblåst.
Hammaren var ett faktum och jag hade svårt att hålla pulsen över 140 som jag lätt gör på distanspassen.
Är väl inte riktigt van att köra så hårt och länge än.

Körde med en ifrån Skövde CK och vi lyckades hålla de bakom oss ifrån oss i alla fall men den fina klungan som jag låg med var som bortblåsta.

Fick lite banan och sportdryck på sista lagningen och fick tillbaka lite krafter.
Lyckades komma ikapp ett par som också såg lite trötta ut. På de sista backarna så kom Jimmy Bodin ikapp och vi körde ihop några KM men sen när vi kom till Strupen drog han på och jag hade inte en chans att hänga på.

Tryckte på så gott jag kunde för att hålla de jagande bakom mig och kunde tillslut korsa mållinjen på en fin 6:e plats i H40 klassen. 
Var bara 4:34 ifrån segern så det får jag ändå vara nöjd med då jag tog slut med 2 mil kvar.
I damelit tog Angelica Edvardsson en fin 2:a plats.
Och i herrelitklassen så kom Lars Bleckur in på en fin 4:e plats.

Får tacka Sören och Anna för en grym lagning också utan vår fina lagningspersonal skulle jag inte kommit runt alls.

Inga kommentarer: