söndag 18 september 2016

MTB Täby öppet KM

Idag var det tävlingsdags igen. Det var MTB Täby som skulle ha ett öppet KM ute vid Rösjön som ligger ett stenkast ifrån mig.
Cyklade ditt med Ville sen tog vi ett par varv på banan.





























Det var en riktig rolig bana men oj vad jag saknade min heldämpade Epic nu. Det var skapligt långa rottmattor som det var svårt att hålla uppe farten på.

Det var ett stort gäng som skulle köra i det fina vädret. Banan var som tur var snustorr och det var inte många backar så det borde passa mig ganska bra ändå.





























Vi i senior/elit fick stå längst fram så det var bara att gasa på i början





























Jag tog starten och ledde hela backen upp men sen när vi kom till de mer tekniska och stöttiga partierna så Körde Erik Vrang och Ville om. Jag lyckades hänga med hela första varvet av 5 men ut på andra efter backen så fick jag släppa.
Märkte att nu med hardtailen så tappa jag inte uppför men det var på de tekniska partierna jag inte orka hänga med. Har ju varit tvärt om när jag kört heldämpat. Den här banan är dock ganska extrem med sina rotmattor. De är inte så tekniskt svåra att det inte går att ta sig förbi dem men det är svårt att få till ett bra driv genom dem.

Hade en kille som jagade mig där bakom hela tiden men körde aldrig förbi. Jag fick lite lucka på honom uppför också men sen kom han tillbaks på rottmattorna.
Hade hopats på att han inte skulle orka ikapp när jag fick lucka på sista varvet uppför startbacken men han kom tillbaka.
Sen gjorde han ett ryck på slutet av banan när vi skulle hoppa upp på grusvägen ifrån ängen.
Jag lyckades tyvärr inte täta det. Jag var påväg ikapp uppför igen men sen var det en del utför igen och jag orkade inte köra ikapp.

Bra teknikträning att köra med hardtailen. Jag blir tvungen att köra mer aktivt med den så det gynnar hanteringen av cykeln och att hitta finare spårval.





























Det bjöds på fika efter racet sen också. Riktigt grymt med lite återhämtningskäk. Grymt kul att det var öppet KM så jag kunde få lite bra träning också. År så mycket roligare att jaga någon än att köra själv.

Inga kommentarer: