lördag 10 september 2016

Hammarby Hill XC med dubbelpunktering

Dagen började bra med att jag av någon anledning fått för mig att starten skulle gå kl 12 på Hammarby Hill XC. Det var såklart kl 11 min start skulle gå. Som tur var hade Oskar och Emilia vaknat och höll låda lite tidigare så jag han se det.

Kom ditt i lagom tid och värmde upp lite med Stefan Dahl som skulle testa och tävla lite efter sitt uppehåll i år.
Vi han med och få upp tältet och lite flaggor också.
Kände mig skapligt bra efter 3 dagars vila men hade inte riktigt de där sprättägg benen som jag hade hoppats på.

Vid starten så kommer jag iväg ganska bra och ligger med i första gruppen. Dock går Johan Possman och drar iväg och det är ingen som orkar hänga på. Damian är den som försöker hårdast men det verkade som han fick punktering lite senare för vi kommer ikapp sen.
Nu är det jag och Stefan Dahl som har jagat ikapp min konkurrent Tommy Evaldsson som för tillfället leder i H40.

Vi hjälps åt att dra och även Mattias Bohman och Jens Vikberg har kommit ikapp tror jag det var.
Vi har nu fått en ganska stor lucka till de bakom men det är en bra bitt upp till Johan och Per Rönmark som har ledningen där framme.
Med ca 15 km kvar så rycker Tommy iväg på ett tekniskt parti och jag lyckas inte ta hjul där.
Vid något dumt ställe så gör jag en tabbe i jakten på Tommy och får bakhjulspunktering.
Är snabbt i med en patron och blir inte omkörd av någon men tappar Stefan och de jag körde ihop 
med.

Efter ytterligare någon km så pysser luften ut igen. Nu har jag inte lika mycket tur som första gången.
Hade kört igenom något lerhåll så däcket var snorhalt så jag knappt fick av det. När jag äntligen lyckats få av det så skulle jag i med en slang och ta nästa patron och fylla på. 
Då åker gummiringen av som håller tätt mot ventilen. Krånglar på den och gör ett nytt försök men då kommer all luft ut på baksidan istället.

Har såklart ingen pump med mig så jag springer till en funktionär som guidar mig till en som har pump.
Ca 15 minuter senare så kan jag börja cykla igen. Nu har luften gott ur mig också men jag tar mig till mål och landar på en 22 plats i totalen.

Stefan Dahl klarar sig ifrån punkteringar och vinner i herrelit, riktigt grymt.

Blev till att åka hem och fixa till cykeln och sätta på ett nytt däck och stansa upp det. Sen var det raka vägen till Ånaboda där XCM SM skall gå i morgon.
Nu är det snart läggdags och jag och min Epic har ett eget stort rum på Mottelet här.

Inga kommentarer: