torsdag 15 juni 2017

Brutal bana på Hökarängens XC

Ikväll var det dags för Hökarängens XC som ingår i Stockholms MTB Cup. Det hade rycktas om att banan skulle vara brutal och ha ca 200 höjdmeter per varv och vara riktigt teknisk.
Jag cyklade ditt efter jobbet och fick veta att alla rykten var sanna. Dagens ösregn gjorde den inte lättare heller.
Banan hade 2 spår med A och B linje och jag tror bara det var 1 eller 2 som tog dem idag. Det var riktigt halt i nedförsbackarna då det var branta serpentiner med en massa lera och en riktig stenkista på slutet av varvet.
 
Vi skulle köra 3 varv med en liten startloop uppför en bitt av backen.
 
Mats Allerstrand ifrån CRT teamet tog starten tillsammans med Andreas Widell och en i P15-16 klassen. Jag hängde på kort efter och kom ikapp i skogspartiet efter backen. Dock fick jag sladd i en uppförsbacke då Andreas fick stopp på krönet.
Jag lyckades inte ta mig tillbaka sen. Tappade uppför sen och blev ikappåkt av Ronnie Jansson William Lewis och Martin Söderlund Ek. Ronnie fick en liten lucka och han kör på bra utför också så där kom jag inte ikapp i början. 
Martin körde om mig i slutet av ena uppförsbacken men fastnade nedför på de hala serpentinvägarna så jag kom om igen. 
På sista varvet så kom jag ikapp Ronnie uppför men han hängde på när jag kört förbi.
Tänkte att han kan bli svår att skaka av då han också är en teknisk åkare. Fick dock en lucka på sista backen sen var det bara att dundra på utför och behålla platsen.
Blev en fin 3:e plats till slut så det får jag vara nöjd med.
 
Sen titta jag lite på eliten innan det var dags att cykla hem
 
Fick ihop 3 timmar och 42 minuter och 1207 höjdmeter på 62km så det blev ett ganska hårt och långt pass.

Inga kommentarer: