onsdag 22 maj 2019

Djursholms Slotts GP

Idag var det dags för att köra lite GP på racer. Det var en ganska hård bana med en skapligt brant och lång backe sen gick den ner och runt i en fyrkant. Banan var bara 1,2 km lång så det skulle bli ett gäng varv och många varv uppför dem backen.

Vi startade sist ikväll så jag han titta på när A klassen körde också.

Det gick riktigt snabbt uppför den backen så det var många som fick släppa. Det gäller verkligen att ligga långt fram så man slipper bromsa i kurvorna och samtidigt få med sig fart uppför och ut ur kurvorna.

20:40 gick våran start och jag kom iväg ganska bra. Innan uppförsbacken mot mål var det en halvbrant högerkurva. Jag lyckades komma bra in i den på innern och fick med mig bra fart ut. Det gjorde att jag inte behövde ta i så mycket på den branta delen och lyckades hänga med klungan hela vägen upp.

Det gick ovanligt bra i ett gäng varv och jag orkade uppför backen ganska långt fram i fältet. 
Fick ta i som bara den men jag fick återhämtning påväg ner och jag började hoppas på att om jag kan köra smart och inte ödsla några extra krafter på igångdrag så kanske jag skulle orka hänga med till slutet.

Tyvärr var det någon som krascha precis framför mig på 4:e varvet så jag fick nitta och köra ner i diket.
Från att ha hängt med skapligt bra och hunnit återhämta mig mellan varven fick jag nu jaga och gå alldeles för länge på rött.
Lyckades inte riktigt ansluta och tappade tyvärr gruppen.

Det blev jag och en till ifrån Fredriks Hovs som körde tillsammans de sista varven. Vi kom ifatt några som hade tappat i det hårda tempot.
Tillslut blev vi dock varvade men vi fick fortsätta så det var bara att köra vidare.

Vi skulle dock inte hänga på klungan så att vi inte skulle förstöra för dem i spurten sen.
Så vi släppte och körde lite lugnare. 
Vi växeldrog hela tiden men sista varvet gick jag upp och drog sista halvan och fick till en bra kurvtagning sista svängen så jag tänkte att jag drar på en långspurt igen uppför hela backen bara för att få lite extra roligt och det gick vägen den här gången. Kul att kunna ösa på uppför för en gångs skull.

Fick med första delen på film här.



Resultat kommer upp på Stockholms Cykelförbunds sida sen.

Inga kommentarer: