söndag 4 september 2022

Capital Enduro Series Väsjöbacken

Idag var det äntligen dags för Capital Enduro Series i Väsjöbacken. Jag har ju tränat där de sista dagarna för att få till tekniken lite extra så jag inte gör för många missar.
Det är riktigt roliga och utmanade banor. En hel del som jag körde nerför nu har jag inte ens vågat cykla på för bara någon månad sen så det känns riktigt kul att det går åt rätt håll.
Vi fick grymt väder med sol och snustorra banor så det kunde inte bli bättre.

Vi började med lite genomgång innan start sen var det bara ut och köra på sträckorna.

Första sträckan var den längsta och hade allt ifrån doserade kurvor, små hopp och en hel del stenar och rötter.
Hade fått tips om ett spårval som jag helt missat och inte vågat köra på förut och den gick riktigt bra nu när jag körde så det var en bra start på racet.

Sen på andra sträckan så var det en helt ny bana som jag inte hade kört förut innan idag.
Där gick det inte bra. På träningen på morgonen så hade jag fastnat i ett hål men sen tagit mig över utan problem när jag körde om.
Nu när det var race så flög jag ur innan jag ens kommit ditt.

Den banan skulle köras 2 gånger och på andra gången kom jag lite längre men inte ända fram till hålet och flög ut igen. Ha ha det började nästan kännas pinsamt, fick sista åket på film där också.



3:e banan gick på gräs nerför framsidan på Väsjöbacken. Den var inte teknisk med stenar och rötter men den var grymt teknisk med hala kurvor då de inte var doserade.
Riktigt svårt att håla sig på hjulen och ändå ha fart.
Men jag tyckte det gick skapligt bra där och fick min bästa placering där.

Sen kom hoppbanan som avslutades med ett tekniskt spår inne i skogen.
Det var inte länge sedan som jag inte vågade köra A spåret där men nu tog jag den utan några större problem. Så skönt att få till det. Det är skräckblandad förtjusning när jag lyckas med spår jag inte trodde jag skulle klara förut.

Fick det racet på film också.


Sen blev det lite drickapaus då värmen började ta ut sin rätt. CES bjöd på WATO så det satt riktigt fint.


Sen var det dags att köra krokodilen. Den började med några skarpa kurvor och ett par små hopp sen skulle man in i skogen på ett riktigt stenigt parti. Jag har haft lite problem med de stora stenarna men idag tyckte jag att jag inte gjorde så många missar där.
Jag fegar och bromsar alldeles för mycket fortfarande men nu rullar det på lite bättre och jag kommer över allt utan problem dock inte så fort som jag vill.


Fick den sträckan på film också.



6:e banan var Alex DH som är riktigt brant. Nu var den omgjord lite med några extra kurvor så det var tur att jag testkörde den i morse.
Hade fått tips om ett vidare spår där det gick att få med sig farten bättre men den lyckades jag inte komma in i.
Sen på slutet var det en hel del stenar och jag hade lite svårt att komma rätt där så jag kunde behålla flowet utan nu blev det lite mer ryckig körning där och jag tappade lite fart.
Gjorde inga större misstag som tur var och fick till en skapligt åk.

Sen kom min otursbana igen som jag inte hade kört förut.
Som tur var är den ganska kort så det gjorde nog inte så mycket.
Sen bar det ner på framsidan igen på den kurviga och hala banan. Tyckte jag fick till det ganska bra men började halka iväg på slutet och förlorade några sekunder.

9:e banan gick på hoppbanan igen och där började jag känna mig bekväm då jag lyckats ta A spåret några gånger.
Tyckte det gick ganska bra och gjorde inga större misstag.


Sen var det dags för den sista banan och det var Alex DH igen.
Den första delen fram till hoppbacken gick bra men sen på den branta delen efter trähoppet så fegade jag lite för mycket och kom inte in i kurvorna ordentligt.

Men jag höll mig på hjulen och fick till det ganska bra ändå.

Slutade tillslut på en 16:e plats och får vara riktigt nöjd i den konkurrensen.
Jag tycker jag har utvecklats riktigt bra i år och har vågat ta spårvall jag inte vågat köra förut. 
Mina tider på alla banor har blivit bättre också så nånting gör jag rätt.
Det är löjligt kul att köra Enduro och det ger en riktigt kick när jag klarar av sånt jag knappt trodde jag kunde ta mig nerför förut.
Fullständiga resultat finns här för Capital Enduro Series i Väsjöbacken.

Här har vi pallplatsen för min klass.


Avslutade med lite glass och hamburgare med familjen innan det var dags att cykla hem.


Får tacka för ett grymt arrangemang och riktigt roliga banor som fick i alla fall mig att tänja på gränserna. Riktigt kul.

Inga kommentarer: