fredag 29 november 2019

Besök hos dietisten. Diabeteskol

Idag blev det ett besök hos dietisten på Sollentuna Rehab.
Jag hade på gränsen till höga blodfetter på senaste provtagningen vid diabetesbesöket.
Det beror oftast på att HBA1C varit för högt och den har varit på gränsen också. Sen kan det vara att jag ätit för mycket mättat fett.

Vi gick igenom allt jag käkat under veckan och jag hade en balanserad och fin kost. Dock så käkar jag alltid fil till frukost och har oftast crème fraiche i såserna till lunch och middag. 
Så det var väll det som jag kunde ändra på lite. 
Fick tipset att köra med äkta majonnäs istället för crème fraiche och kanske käka macka till frukost i stället eller ta lättfil/mjölk.


Så nu ska det dras ner lite på det mättade fettet. Har ju lite förkärlek till god salami också och där är det mycket mättade fetter men det är inget jag konsumerar allt för mycket av.



Jag har ju nyligen bytt ut mitt långtidsverkande insulin ifrån Lantus till Tresiba och mitt snabbinsulin ifrån Humalog till Fiasp.


Har ju haft problem med att Lantus insulinet slutar verka för snabbt och att Humalog insulinet inte verkar tillräckligt snabbt.
Måste även få till måltidsinsulinet så att jag kan ta det tidigare innan själva måltiden men det är ju lite svårt ibland när det är stressigt och jag inte vet när jag ska äta.

Känns dock som blodsockret blivit jämnare och finare nu efter bytet så förhoppningsvis är jag på rätt väg igen.
Och med lite mindre mättade fetter också så borde jag vara på banan.

Det gäller ju att hitta något som fungerar i vardagen också och inte blir för uppstyltat och kräver för mycket tid och arbete. 

Inga kommentarer: