tisdag 2 februari 2010

Grymt mycket på jobbet

Sitter fortfarande med den roliga applikationen som ska ut på fredag. Ingen vet hur den fungerar inte ens utvecklarna verka veta vad dom har gjort.

Det är en ganska liten skit som spottar ur sig 4 andra små paket Det såg ju enkelt ut tänkte jag och samla ihop dom fyra msi packeten den spottat ut och tänkte installera dom var för sig. Första gick bra, andra gick bra, tredje ville inte installera utan att man körde install.exe.
Den kom jag runt efter lite om och men då jag hittade Propertyn som sköte den bitten.
Sen kom jag till själva huvudapplikationen

Samma där msi:n gick inte att installera utan att köra setup.exe först. Kom runt det efter ett tag. Såg även att den bara drog med sig 2 Features så jag enabla bara dom.
Så långt så bra, skiten gick in och det gick att starta.
Men sen var det såklart en liten funktion som inte fungerade.

Testade att köra setupen och lika många filer kom in under C:\Program Files katalogen som när jag bara körde msi:n men något var annorlunda då det helt plötsligt fungerade.
Slog på verbose logging och fick ut utan att överdriva ca 100 command line switchar.

Försökte höra mig runt om vilka som skall användas men alla såg bara ut som frågetecken.
Msi:n har sådana full Custom Actions som kallar på DLL:er som man inte kan se vad dom gör för något. Det underlättade inte i felsökandet kan jag säga.
När inte ens utvecklarna i USA för programvaran har ett rakt svar så blir man ju lite mörkrädd.
Så nu sitter jag här med 100 switchar att testa.
Tror jag skippar dom och bygger en egen msi istället.....

Inga kommentarer: