lördag 11 augusti 2018

Då var Cykelvasan körd

Idag var det då dags för Cykelvasan. Jag körde inte förra året och i år har jag tyvärr inte presterat som tänkt så jag fick starta i fålla 2.

När det är runt 15000 som ska starta så är det många som vill fram i fållorna så det gäller att vara där i tid. 
Jag  åkte ner lite innan 6 och var nere vid starten runt 6:15 

men redan då var det över 500 pers som stod och köa och runt 100 pers till fålla 2. 
Lite mer än dom vanliga loppen i Långloppscupen kan man lugnt säga.

Damerna startade runt 45 minuter förre oss och det var runt 100 startande där.

Sen var det dags för oss att starta. Då min form inte varit så bra i år så hoppades jag verkligen att jag skulle orka hänga med i startbacken.

Som tur var gick det inte så fort där så jag orkade till och med att köra upp mig lite.
Dock var det väldigt ryckigt och det var många som tvärbromsa helt plötsligt så jag försökte hålla mig ute på kanten för att inte dras med i någon vurpa.

Jag hängde med ganska bra till backen innan Risberg men sen tog krafterna slut.
Jag tappade stora klungor där och hade svårt att hänga med.
Sen kändes det som det mesta gick utför.
Jag fick kämpa väldigt mycket för att bara hålla rulle när det var platt och så fort det gick uppför så blev jag ifrånåkt.
Var riktigt enerverande när jag hade svårt att hänga på när det inte gick uppför.
Blodsockret var alldeles för högt i början och jag hade inte tagit så många gels utan mest drukigt sportdryck för att släcka törsten. 

Det verkar som mitt blodsocker blir mycket högre nu när jag kör med pumpen och när jag tävlar.
När jag tränar så har jag sänkt basaldosen med 50% och då har jag till och med blivit lite låg.
Nu hade jag bara sänkt 35% men blev ändå hög.

Sista 3 milen gick riktigt segt och jag lyckades inte hänga på klungorna som cykla förbi och mitt hopp om att komma in under 3 timmar kändes bortblåst.
Med ca 1 mil kvar kom det ikapp en ganska stor klunga som jag lyckades hänga på. Nu var det bara att bitta sig kvar och hoppas komma in på en skaplig tid.

Det gick på lite fortare på slutet och med 5 km kvar så började jag få lite krampkänningar men lyckades hänga kvar i gruppen.

Kom i mål och kände mig helt sänkt och klarade inte 3 timmars tiden. Kom precis ovanför med 3:01:10 så det var lite surt.

Tror snart att jag slänger den här djävla insulinpumpen. Jag har lyckats få till det någorlunda på träning men på tävling har det alltid varit något som strulat.
Jag har ju kört ca 10 minuter långsammare på varenda långloppstävling i år så något är verkligen knas.

Nu är vi i alla fall på väg hem och i morgon blir det nog lugnt.





Inga kommentarer: