måndag 14 januari 2019

Hopp om nytt insulin och insulinpump för bättre träning

Idag blev det vilodag. Har kört 3 hårda veckor nu med mycket distanspass och tröskelpass för att vara mig. Inte så ofta jag hinner köra så många distanspass som jag gjort under julen här. Första julen på länge som jag inte jobbat också.

Men nu känns det att det är dags för en vilovecka. Blir lite färre och lugnare pass men det blir lite hårdkörning ändå. Tänkte jag skulle hinna med ett 4DP test också och se om träningen har gott i rätt riktning eller om jag bara vevat runt för krockorna helt i onödan.

Skulle vara skönt och komma över 300 watt i 20 minuters testet och 400 watt på 5 minuter åtminstone.

Formen har ju varit lite si och så sen jag fick insulinpumpen Omnipod men jag står i kö för en ny pump nu. Jag ska förhoppningsvis byta till ett mer snabbverkande insulin också då jag fortfarande kör på det gamla humalog som verkar ganska långsamt jämfört med NovoRapid och det ännu snabbare Fiasp.

Har ju haft problem med att blodsockret gott som en bergochdalbanan sen jag fick pumpen så träningen har ju blivit ganska lidande minst sagt.
Det har både varit problem med blodsockret men även i kombination av att Omnipod pumparna hela tiden går sönder eller ramlar av så det är svårt att veta om blodsockret skenat pga träning/ätit för mycket eller att pumpen gott sönder/ramlat av.

Jag har även haft problemet att mitt blodsocker sjunker så fort så fort jag börjar träna.
Enligt Stig Matsson landslagsläkaren ska man kunna köra med samma dos under träning som vanligt. Det fungerade bra med sprutor för mig men har varit helt omöjligt för mig med pump.

Tar jag mindre insulin innan måltiden innan träning så blir jag superhög (över 20mmol/l) strax efter och får då gå hög tills jag ska börja träna och det känns inte optimalt.

Tar jag tillräkligt med insulin så jag inte är allt för hög innan träningspasset (under 10mmol/l) så drar mitt blodsocker iväg neråt ordentligt redan efter 30 minuter och jag får äta som bara den.

Vill ju inte äta en massa precis innan jag ska köra heller, känns inte helt optimalt.

Men jag hoppas på att det kan bli bättre, det borde ju inte kunna bli sämre i alla fall.

Inga kommentarer: