lördag 22 februari 2020

Trek Supercaliber VS Trek TopFuel

Idag var det dags att hämta ut min nya drömcykel hos Cykloteket i Västberga.
Har länge varit i valet och kvalet mellan Treks nya Supercaliber 


och Treks nya TopFuel 

Jag har alltid varit lite av en weight weeine och älskar lätta, rappa och funktionsdugliga cyklar.
Samtidigt älskar jag att cykla på ganska tekniska banor med en hel del stenar och rötter och en del utför så valet var riktigt svårt.

Jag vet att många jag känner har valt den lätta Supercalibern. Jag tror den kan vara bäst för de svenska långloppen som inte är så tekniska.
Samtidigt så kommer jag att köra en del XCO också. Där blir banorna mer och mer tekniska hela tiden och det blir mer hopp och snabba utförslöpor. Där tror jag det behövs lite mer slaglängd och framförallt säkerheten med en dropperpost i de branta tekniska utförslöporna som kan vara.

Supercaliber skulle väga in på 1,96 kg för storlek M medan TopFuel:en skulle väga in på 2,15 kg för storlek M.
Det är bara 1,9 hgskillnad.
Hela Supercalibern skulle väga in på 9,29 kg i storlek M så det är grymt lätt.
TopFuel:en skulle väga in på 11,11 kg i storlek M och det är inte fy skam det heller med tanke på hur robust den är.

Efter mycket velande så blev det tillslut nya TopFule:en. Det var trots allt bara 1,9 hg skillnad på ramen. 
Jag har även min Procaliber 9.8 kvar och är det riktigt lätta banor så kan jag köra med den.
Det som väger mer på TopFuel:en är hjulen då de har 2,4” däck och lite tyngre hjulset.
De ska jag dock byta ut mot Bontrager:s nya Kovee XXX hjul.
Sen är det dropperpost:en som väger lite mer men den vill jag verkligen ha, tror det kommer bli mycket roligare att köra med den.
Även framdämparen är lite tyngre då det är 34mm ben på den istället för vanliga 32 men det gör den även styvare och det tror jag hjälper mer.

Det viktigaste är dock den roterande vikten och där kommer det bli lika då jag byter hjul. Sen att det blir några hg tyngre tror jag inte spelar så stor roll. Tror den större slaglängden och dropperpost:en hjälper mer.

Kommer bli grymt fint det här.

Får tacka Martin på Cykloteket som hjälpt till att fixa fram hojen så snabbt efter mitt velande.

Fick med mig lite däck också som jag ska testa. Kommer köra på Pirelli i år.

Ska bli riktigt kul att testa de här däcken. Kommer att köra på Pirreli Scorpion MTB H,M,S beroende på underlag. Ser riktigt lovande ut.

Så i morgon ska det bli premiärtur med den här nya raketen. Ska bli riktigt spännande.






Inga kommentarer: