måndag 29 augusti 2022

Aktierna på väg ner igen efter en liten uppgång

Investeringarna fortsätter att gå ner. Det var påväg upp ganska bra i 2:a och 3:e veckan i augusti efter att jag inte sett allt för mycket blått i år här. 
Men sen vände det neråt igen och nu ligger jag tillbaka på nästan 30% minus i år.

Men jag har sparat mer i år än vad jag gjort tidigare.
Jag håller mig till Warrén Buffett:s citat
”Var rädd när andra är giriga och var girig när andra är rädda”
Vi har fortfarande ganska låga utgifter och tänker ekonomiskt i det mesta vi gör.
Det har fortfarande varit lite coronatider så vi har inte rest utomlands heller i år så pengarna har gott till investeringar.

Målet för mig är att bli ekonomiskt fri innan jag blir pensionär så det gäller att spara när man kan.

Har dock ändrat sparandet till lite mer stabila företag med utdelning som Axfood, Tele2 B och Investor B.
Sen har jag lagt in en hel del i SBAB då de har gått bra i alla fall början på året och har bra utdelning.

Får hoppas det ger avkastning om några år när det förhoppningsvis börjar gå upp igen.

Det gäller att försöka köpa så mycket det går i stabila företag när det är rea.

Har börjat titta på om det finns andra stabila investeringar som går att göra. 
Crypto och NFT:er har jag sett att många kör och det verkar som det är ganska lätt att komma in i ungefär som aktier men mer volatila.

Sen har vi fastighetsmarknaden som kan generera mer snabbare men behöver också ett större kapital att börja med och även mer jobb att dra runt.

Något som dykt upp mycket i mitt flöde är dropshipping. En hel del verkar ha gjort stora pengar på det under pandemin men det känns som det inte är lika het längre.
Många som säger sig ha tjänat en hel del redovisar inte hur det har gott till och vad de har fått lägga ut själva heller iform av reklam och uppbyggnad av webbplats och testa produkter att sälja.
Sen kommer garantijobb på det och utveckla sortiment och allt annat runt omkring som aldrig nämns.

Det ligger dock i bakhuvudet att det skulle kunna vara ytterligare ett sätt att få pengar att jobba för mig och inte tvärt om.
Men frågan är om jag orkar gräva ner mig i det som behövs tillräckligt för att orka ta tag i det. 




Inga kommentarer: