onsdag 21 december 2016

Dietistbesök och 11x1 minut på 500-510watt

Dagen började med en sväng till dietisten på Södersjukhuset. Jag hade på gränsen till för höga kolesterolvärden, ingen fara på taket men det låg i gråzonen.
Efter en timmes genomgång om hur min diet såg ut så kom vi fram till att jag åt lite för lite fibrer och att min frukost var aningen för sött.
Jag brukar äta fil med müsli på morgonen och ganska ofta blir det någon typ av fruktmusli. Båda dessa ingredienser är väldigt söta. Jag rådes att äta lite mer müsli med fibrer och nötter i och kanske byta ut eller blanda i kvarj i filen.

Min lunch och middag såg bra ut men mellanmålen har jag oftast bara käkat en hel del frukt. Där tyckte min dietist att jag kunde blanda i lite nötter eller något med fibrer i för att få en liten gämnare blodsockerkurva.
Sen är det såklart inte bra att käka en massa fibrer dagarna innan en tävling då magen kan må pyton.
Men då gäller det att äta en balanserad kost några dagar innan för att de sista dagarna gå på en mer kolhydratrik kost. Dock för min del med diabetes inte allt för snabba kolhydrater dagen innan.

Så jag får slippa lite på min diet och se om det gör någon skillnad.

Kom hem ganska sent idag så det fick bli till att äta middag och lägga barnen först innan det kunde bli någon träning.
Fick bli ett pass på Monarken där jag körde 11x1 min på runt 500-510 watt.

Första 5 gick utan problem men sen började det kännas riktigt tungt. Mjölksyran kom redan efter 30 sekunder sen var det bara att gå på ren vilja.
De sista 2 så orkade jag inte riktigt hålla full spätta hela intrervall utan de 10 sista sekunderna så fick jag dra ner lite på effekten.
 
Nu blir det läggdags och se om jag orkar ut på en löparrunda i morgon.

Inga kommentarer: