fredag 18 augusti 2017

Cykling och diabetes

Idag blev det ett pass runt Järvafätet med familjen. Oskar har precis som jag diabetes så jag kollade hans blodsocker innan vi skulle åka ut. Då stod det på 4,2 med en pil rakt fram. Det är i lägsta laget när man ska ut och träna så jag gav honom en nutella macka och tänkte att det här kommer han stå sig bra på hela rundan.

Dock så började Oskar cykla ovanligt sakta och påpeka att han var trött redan efter 8 km vilket är ovanligt för honom.
Tog ett nytt blodprov och då var han nere på 3.0 och det efter en hel nutella macka.
Han fick en hel 80 grams godispåse och blev jättenöjd och cykla vidare. Vi kom till crossbanan efter ca 13-14 km där vi tog ett blodprov till och då hade det gott upp men bara till 5,2 så Oskar fick lite saft för att klara sig hem hela vägen.
Vi stannade och såg på crossåkarna en liten stund till då han tyckte det var kul att se de hoppa runt på banan.

Han tyckte det var riktigt spännande och kul så snart vill han väll åka motordrivet också.
Fick ihop 17 km när vi kom hem och Oskar tryckte på bra på slutet. 
Konstigt att han var så låg trots att han ätit så mycket bara. Jag har fått det några gånger innan tävling då jag varit hög först och tagit för mycket insulin för att få ner det.

Oskar hade inte fått mer insulin än vanligt men han hade käkat mycket mer så han borde varit hög i stället. En hel godispåse skulle till och med fått mig att få högt blodsocker även gast jag tränna. Ibland kan diabetesen vara lite oförutsägbar.

Tur att Oskar tar det med ro och blir supertagad när han får lite godis.

Inga kommentarer: