söndag 21 juli 2019

XCO SM avklarat

Idag var det dags för oss gubbar att köra. Min start gick ganska sent vid 15:00. 
Jag hade fixat så att vi fick vara kvar på hotellet till 12 så att vi kunde slappa lite till.
Åkte sen upp till Frösön och käkade lunch och värmde upp.


Jag fick starta sist då jag inte kört så många XCO tävlingar. Men som tur var det en ganska bredd startloop där man kunde köra upp sig.

Starten gick och jag kom iväg ganska bra. 
Hamnade i en klunga med Daniel Kumlin och Torbjörn Elofsson.

Vi körde på i ett par varv tillsammans men sen ryckte Torbjörn iväg och varken jag eller Daniel orkade svara.
Vi fortsatte att köra tillsammans och vi såg inte någon varken framför eller bakom oss.


På slutet av 3:e varvet gjorde jag ett litet ryck och Daniel blev tvungen att släppa. Torbjörn syntes inte till så det blev till att köra själv.


Försökte köra i ett jämt tempo och hålla de som var bakom mig fortsatt där bakom.
På sista varvet såg jag att Mattias Lövgren var påväg ikapp så jag försökte öka lite för att hålla honom bakom mig.

Körde på så gott det gick och lyckades hålla min placering och var dukitig slut när jag kom i mål.


Vann gjorde Magnus Palmberg före Henrik Mård och Hans Mård.
Vinnar tiden var drygt 2,5 minut snabbare än förra året tror det både för att alla blivit lite starkare men även att banan har blivit lite snabbare.
Själv körde jag nästan 7 minuter snabbare än förra året så det går åt rätt håll.

Dock hade jag som mål att köra alla varv under 15 minuter och det klarade jag tyvärr inte. 
Det gick bra på träningen och då tyckte jag inte att jag maxade riktigt så jag borde orka det i alla fall en 3 varv.
Nu blev det bara första varvet som jag körde på 14:45, resten var över.
Blev en 16 plats tillslut så det får jag ändå vara nöjd med det går som sagt åt rätt håll och det får jag vara glad över. 

Att byta tillbaka till sprutor ifrån pumpen verkar ge utslag nu så nu får jag fortsätta i den här riktningen.

Blodsockret var riktigt bra under racet också, kan inte bli bättre än såhär.


Fullständiga resultat finns här ifrån H40 klassen på XCO SM på Frösön.


Inga kommentarer: