söndag 11 oktober 2020

Cyclocrossweekend dag 2

Idag var det andra och sista dagen på Cyclocrossweekend. Vädret var riktigt bra med sol och lagom varmt. Men det var fortfarande riktigt blött och halt efter gårdagens ösregn.
Körde ett par testvarv innan start. Var grymt lerigt så det var bara att åka in och tvätta cykeln.


Jag startade precis som igår tidigt innan det hade hunnit torka upp tillsammans med H50 åkarna.

Fick lite oflyt i starten och lyckades inte komma i pedalen.
Hamna långt bak då det blev trångt direkt.

Hade dock ganska bra flytt i andra backen idag igen och kom om en del där då jag lyckades cykla upp.
Hade bra känsla på de tekniska partierna där jag kunde cykla. Kom upp för nästan alla backar förutom den branta när man skulle upp till det första skråpartiet och sen de som gick upp och ner efter hopphindrena.

Hade dock dålig teknik och hoppa på cykeln idag. Lyckades inte få till vevarmen i rätt läge av någon anledning så jag tappade någon sekund här och där.

Det var bara de 2 partierna som jag behövde springa på lite gran och jag tog oftast fart så jag skulle komma upp så långt i backen jag kunde innan jag behövde hoppa av.
Körde om många de första 3 varven och det kändes skönt att det gick åt rätt håll.
Såg sen att jag började komma ikapp Björn Andersson och även Salvador Rincon Amat. De har jag kört jämt med innan jag fick mitt hjärtproblem och började käka betablockerare så jag trodde knappt det var sant att jag kunde ligga så långt framme.
Tänkte att nu måste jag bara orka hänga på till mål här.
Körde även med Christian Persson, Niclas Bendrik och   Alexander Jägersvärd tror jag det var. 
Det blev riktig hårdkörning på sista varvet och ingen ville riktigt släppa. 
Jag var klart den svagaste blan de starkingarna och hade verkligen svårt att hänga med på de tungtrampade partierna.
På ett mirakulöst sett så lyckades jag alltid komma ikapp på utförskörningqrna och skråpartiet.
Jag viste att jag måste vara först in i springbackarna efter hoppen om jag skulle ha någon chans att vara med och leka i spurten då jag är så svag i löpningen så är jag sist där så är det kört för mig.
Lyckades komma in först efter skråpartiet och fick in bra svängar innan hoppen.
Kom in först i springbacken och lyckades hålla det till träbron. 
Kände att de var precis bakom mig och jag försökte köra fort genom kurvorna där men sen kom den längs rakan innan sista branta backen och där klämde sig en förbi men jag han få lite microvila i shicanen och lyckades pressa mig om i backen.
Sen var det ett par tungtrampade partier med ett par kurvor. Körde yttre i sista för att få med mig farten ut men då kom Alexander på innern så jag fick bromsa in i stället.
Sen var det bara full spätta in till mål.
Orkade inte köra ikapp efter stopet men höll de andra bakom mig.
Så grymt kul med fight på slutet och så otroligt skönt att jag orkade hänga på så långt fram i fältet.
Kom in på en 10 plats i det starka startfältet, är sjukt nöjd med det.
Fullständiga resultat finns här.

Sen var det bara att ställa sig i tvättkön för att få rent cykeln innan jag skulle jobba med tävlingen.


Han se lite på elitdamernas race och herreliten och fick några foton därifrån.








Herreliten var sist ut idag igen och nu hade banan torkat upp ganska ordentligt.








Dagens pallplats i herrelit blev de här grabbarna efter en hård strid de sista varven.


Fullständiga resultat finns här. Avslutade sen dagen med att hjälpa till och riva ner allt runt banan.
Har varit en grym helg med Cyclocrossweekend och ett riktigt bra arrangemang.


Inga kommentarer: