måndag 7 juni 2021

HiQ Grand Prix på Gillingen

Idag var det dags för racepremiär för i år och det blev på landsväg den här gången.
Tävlingen gick på Gillinge halkbana 
Det var första gången jag har cyklat på den banan så det skulle bli kul. Det var en ganska kurvig bana med en hel del 180 graders kurvor. Borde passa mig ganska bra.


Vi hade sen start på 14:30 så jag fick lite sovmorgon. Var dock lite stressad då jag upptäckt igår att ens vevlagret var slut och inte snurrade.
Som tur var räddade Ulrik på Cykloteket mig så jag fick igång lagret.


Starten gick och jag kom iväg ganska bra i början. Men redan efter ett varv så föll jag neråt. Det var ganska ryckigt där bak och trots att jag tyckte jag tog kurvorna ganska bra och oftast hade högre utgångsfart så fick jag ta i så mycket för att håla mig kvar i klungan.
Tappade tillslut och körde själv för det mesta.
(foto Ola Warrén)

Fick lite sällskap sen och vi hjälptes åt att dra 


Jag tappade tyvärr den rullen också på slutet och orkade inte hålla upp farten. Jag körde på så gott jag kunde och försökte hålla den jagande klungan bakom mig.

Tyvärr blev jag ikappkörd med 2 varv kvar så det var lite synd. 
Jag måste köra lite mer ekonomiskt om jag skall orka att hänga med. Jag fegade lite nu och det kändes som det var lite ryckig körning så jag brände ut mig för tidigt.
Jag är ju alldeles för svag när det går så ryckigt.
Man ser på min effektkurva att det går riktigt hårt vid alla igångdrag i början.

Det är inte lätt att hänga på alla snabbingar i H40 när man käkar betablockerare. Men skam den som ger sig.

Jag hade min familj med mig som hejarklack så efter racet så blev det en tur till Vaxholm för att mysa lite.


Vi tog hemvägen via Gustavsberg där vi stanna för en middag på RnR Italian Dinner.
Skönt avslut på dagen.





Inga kommentarer: