lördag 12 juni 2021

Landsvägs SM Tierp

Idag var det dags för landsvägs SM i Tierp. Det var en helt ny bana för mig på 7,6 km med en hel del svepande kurvor och helt platt. 
Det borde passa mig om jag bara orkade hänga på.
Jag hade inte tittat så noga var det låg och det var en bit utanför Uppsala.
Kom ditt ca 1 timme före start och hämta ut nummerlapparna och då öppnade himmelen upp sig och det börja ösregna.
Blev ingen direkt uppvärmning utan bara lite rull några minuter innan.
Som tur var så sluta det regna lagom till starten.

Första varvet gick ganska lugnt. Ingen vågade väll dra på när det var blött och ingen hade testat banan.
2 och 3 varvet gick heller inte superfort så där hade jag inga problem att hänga med.

Sen började det gasas på lite mer och jag som inte orkade ta mig fram fick problem att hänga på.
Som tur var för mig så är det ganska många som inte kan svänga ordentligt så jag kunde ta rygg på dem när de körde om och bryggare luckan.

Det var ett par gånger där jag höll på att flyga av efter varvning för där kördes det så grymt ryckigt.
Jag började hitta min egen rytm och det var många som bromsa bort sig i kurvorna så jag kunde köra lite mer ledigt.
Det gällde bara att försöka att inte få någon framför sig vid utgången av kurvorna för där stod de flesta still där bak i klungan där jag var.

Blev tyvärr ett gäng krascher då det vinglades lite väll mycket i klungan men jag lyckades hålla mig undan och på julen. Tror de som var inblandade klara sig bra vad jag kunde se.

På sista varvet snuvades tempot upp lite men jag lyckades fortfarande hänga med.
Nu var det bara att försöka hänga med in till mål.
I vanliga fall så så brukar jag vara bra på att spurta men nu med betablockerare så har jag tappat all kraft.
Ville inte göra något dumt de sista 100 meterna utan jag var så grymt glad att jag orkat hänga med hela vägen in till mål och körde lugnt och sansat in utan att försöka preja mig igenom gettingboet.

Hade jag inte haft sådan flytt i kurvorna hade jag blivit avhängd ganska snabbt tror jag. Nu kunde jag villa upp mig medans många andra bromsa bort sig.

Sjukt nöjd över dagens tävling.
Per Strömblad drog det längsta strået idag i min klass och gick och vann igen.


Stannade kvar en stund och såg på starten av H50 och H55 också. Vi i Rocket Racing Sweden hade ett gäng som startade där också.


Många ifrån teamet som höll sig långt framme där och tillslut blev det en guld i H50 av Dan Almgren Lidman och en silvermedalj i H55 av Kent Edström där.
Grymt jobbat.


Fullständiga resultat finns här ifrån SM i Tierp.

Inga kommentarer: