tisdag 23 november 2021

FIRE och börsnedgång

Idag var det en röd dag på börsen. Jag säljer som vanligt inte någonting utan möjligtvis fyller på när jag har pengar över.
Jag tror på de flesta företag som jag har i min portfölj. Jag har några lite osäkra kort som jag dock har en ganska liten post i som jag hoppas ska kunna ge lite på sikt men som inte har gjort så mycket plus nu som Xpeng, NIO och Powercell Sweden.
Det är ju börsen totalt som har gott ner och då är jag inte så orolig. Det hade varit värre om det bara var några enskilda bolag i min portfölj, då hade jag kanske fått omvärdera om de skall vara kvar.
Men nu är det allt som går ner nästan så då är det bara att ha is i magen och ligga kvar.

Under röda dagar så kan det vara bra att zooma ut. Man får inte glömma att det under längre tid oftast gott bra om man har gjort någorlunda rätt och då kan det här hacket i skivan kännas ganska obetydlig.


Det har varit lite snack om att det kan vara början på en börskrasch. Många har ju trott att det skulle komma tidigare. Det har ju varit ganska mycket All Time High efter den lilla pandemi kraschen i mars 2020.
Så helt oväntat skulle det inte vara om det blir en större börsnedgång snart.

Det är mycket snack om den stora bristen på halvledare också. 


Det är ju inte bara datorer och bilar som har det i sig utan det är all typ av elektrisk utrustning. 
Nu har det varit svårt att få tag på grafikkort, datorer och spelkonsoler bla men det är bara en liten del i problematiken.
Tänk alla sjukhus med all teknisk utrustning och förvaret med all modern teknik och en sån liten grej som alla vitvaror som helt plötsligt kan bli utan.

Sen har vi alla fabriker i Kina och Taiwan som står still och alla transporter som går på halvfart.
Det är nog framförallt Techbolagen som kan få det svårare men alla ligger nog i riskzonen när det inte går att få tag på halvledare.

Frågan är hur stor påverkan det har på ekonomin och börsen.
Framtiden för avisa och det kanske blir dags att vikta om lite i portföljen.

Något som varit på tapeten den sista tiden är FIRE (Financial Independence and Retire Early) rörelsen också.


Jag är nog mer åt den första delen då jag vill bli ekonomiskt fri.
Det är en trygghet i sig att inte behöva bry sig om pengar.
Att veta om jag blir sjuk eller om något går sönder eller ifall jag förlorar jobbet så ska jag utan problem kunna leva vidare som vanligt utan att behöva vända på varje krona.

Jag vill också kunna ha en buffert så att jag kan ut och resa med familjen och göra roliga saker.
Då är det ganska skönt att ha en pengamaskin som jobbar åt en och låta ränta på ränta göra sin magiska verkan.

Jag är dock inte så mycket för Retire Early delen.
Jag trivs med mitt jobb och tror jag skulle bli rastlös av att sluta jobba.
Tror mer på att jag kanske går ner i tid och gör en massa annat när jag blir äldre.

Inga kommentarer: