lördag 20 november 2021

Nu blev det åka av på CX SM i Västerås

Idag blev det en tur till Västerås och Hökåsen gropen för att köra CX SM.
Min start var sen vid 14:30 så jag hade gott om tid på mig.
Vakna vid 8 och tog en frukost sen gick jag och la mig och sov en stund igen. 
Vid 10 så drog jag iväg till Västerås och tog en sushi till lunch i stan innan jag åkte till tävlingsområdet.
Kom fram lagom till 12 då man fick testköra banorna.
Han köra 2 varv och då gick det att cykla hela varvet runt men det var ganska mycket backar och en hel del sand och tungtrampade partier.

Ju mer folk körde desto mjukare och mer upptrampat blev det så där det gick att cykla på träningen skulle bli riktigt svårt att cykla på race.
Det var många roliga kurvor också som var lite smådoserade så höll man bara rätt spår kunde man ha ganska hög fart igenom. Dock om man kom ur spår så var det lätt att sladda ut.

Vi fick starta lite tidigare då det nästan började bli mörkt och vi var sista startgrupp och resten hade redan gott i mål.


Det var en ganska brant startbacke så där tappade jag ganska direkt.
Klantade till mig lite på den sandiga nedförsbacken ner till vattnet och kom in i fel spår så jag nästan stod still ett tag.
Körde på sen men när man kom till andra sidan vattnet hade det blivit så upptrampat så jag hitta inget spår att köra i. 
Det var bara att börja knatta. Jag är verkligen dålig på att springa i sand så det gick inte fort.
Självklart skulle mitt blodsocker börja krångla också.
Det hade varit lite högt innan start men jag hade inte tagit något insulin då det låg runt 11 så jag tänkte det blir bra.
Men nu rusade det neråt helt plötsligt och låg på 6,4 med 2 pilar ner. 
Hade 2 gel som jag drog i mig och hoppades på att det skulle räcka.

Som tur var så stabiliserade det sig och jag kunde fortsätta köra.

Första 2 varven gjorde jag en del misstag men sen tyckte jag att jag fick in ett bra flow tekniskt. Jag hade bra fart ur kurvorna och kunde cykla igenom det mesta förutom sandpartiet på andra sidan vattnet.

Men kraften fanns det inte mycket av, det kändes som jag fått i mig dubbla doser betablockerare för det gick inte snabbt. 

Men det var en riktigt rolig bana, det som var extra jobbigt blev löppartierna för det är min stora akilleshäl för jag är verkligen kass där.

Glad att jag kunde köra i mål. Grymt arrangemang och som sagt riktigt fin och grymt utslagsgivande bana.

Fullständiga resultat finns här.

Inga kommentarer: