fredag 31 december 2021

Mitt börsår blev + 52,55%

Nu börjar året lida mot sitt slut och jag blickar tillbaka på börsåret som har gott för mig.
Det har ju lugnt sagt gott över förväntan.
Mitt stora mål var att spara till 1 miljon innan årets slut i aktier och det klarade jag av redan i oktober.
Jag är väldigt långsiktig i mitt sparande är tänkt fram till pensionen.
Jag har försökt att inte ta för stora risker men samtidigt få en riktigt bra avkastning.
I år har det varit väldigt lätt då allt gott som tåget uppför hela tiden i stort sett.
Jag avslutar året på 52,55% och har slått index med råge och är grymt långt över de 7-8% som är i snitt per år. 


Men det är ett snitt över väldigt lång tid och de här avkastningarna jag har sett i år kan jag inte räkna med i framtiden.
Jag får vara glad om jag över huvud taget kan hålla mig över index då det är väldigt svårt över tid. Det brukar sägas att det bara är några få % som klarar det över flera år.

Jag har försökt och hålla mig undan ifrån aktieraketer som hauusas till förbannelse på diverse forum och facebookgrupper.

Många av dem är jag glad att jag inte hoppade in i som 

och 

Men sen är jag lite ledsen att jag missade några riktiga godbitar som kunde gjort en till mångmiljonär.
Men det är alltid lätt att vara efterklok.
Den här var jag påväg in i när de fortfarande hete WeSc men tänkte att vad kan ett litet klädbolag prestera i den konkurrensen som finns där.
Då började de med förvärv av bygg och anläggning och då gick det såhär.


Den här missade jag också.

Just läkemedelsbolag med forskning och utveckling av mediciner har jag väldigt svårt för.
Där är det så mycket som skall stämma för att en medicin skall gå igenom hela vägen till produktion.
Jag känner mig för osäker och opåläst för att kunna sätta mig in i dem.

Jag har försökt att köpa så många bolag som jag känner till själv så jag lättare kan ha koll på dem.
Men samtidigt är det bra att vara diversifiering och jag känner tyvärr inte till alla marknader så bra så det har blivit att jag försökt och läsa på lite snabbt och bilda mig en uppfattning och försökt välja de som ser bra ut.
Det har gott skapligt bra ändå.


Tobii blir lite missvisande här då de delades upp i 2 bolag och hälften gick till Tobii Dynavox.

PowerCell är ett bolag som jag har varit ganska osäker på. Den vet jag inte riktigt om jag skall behålla.
De gick väldigt bra när jag köpte dem och de kändes rätt men har gott ner en hel del sista tiden.
Samma med Nio.
Tog den för att jag ville in i EV marknaden och tyckte Tesla var för övervärderad.
Nio har verkligen gott upp och ner sista tiden.
Ena sekunden kommer en bra nyhet och den flyger upp sen kommer en motgång och den flyger ner igen.
Det blir ännu svårare när det är kinesiskt då det kan vara svårare att få ut och det är inte lika lätt att följa hur det går där borta.
Jag tror fortfarande på Nio så jag behåller dem ett tag till.

Det har gott lite upp och ner i år men som tur var mest upp generellt.
Så här har mina bästa och sämsta dagar sett ut i år.



Jag är som sagt långsiktig och har behållt i stort sett alla aktier som jag har köpt.

Jag har dock sålt ett par i år som inte levererat som jag hoppats på.
Det var AAK och Fabage som fick gå.
In kom istället Nvidia, Samhällsbygnadsbo i Norden B, EQT och Creades A.
De har gott bra i år och jag hoppas de fortsätter så.

De flesta månaderna i år har gott plus men september var riktigt skakig. 
Jag ligger ganska tung i Evolution och där gick det extra tungt då de blivit oskyldigt anklagade i USA för att deras plattform används i länder där de inte får användas.
Jag låg som tur kvar där och köpte lite i dippen och nu har de nästan återhämtat sig.


Jag får vara riktigt nöjd med det här året. Anser mig fortfarande vara ganska grön på det här så det har varit en bra start på sparandet.
Jag får dock inte glömma att det här är utöver det vanliga och inget som jag ska tro kan fortsätta i den här takten.





Inga kommentarer: