torsdag 19 januari 2023

Intervaller med blodsockerfall

Ikväll var det dags för en meetup med MTB Täby på Zwift.
Vi skulle starta ganska sent vid 19:00 och köra 3 stycken 15 minuters intervaller på ca 90% av FTP.

Jag brukar försöka att alltid köra innan middagen då jag nästan alltid får problem med blodsockret som sjunker då det är aktivt insulin i kroppen när jag kör då.
Men nu hade Eva varit snäll och köpt hem mat så då ville jag äta medan det var varmt.
Hade lite högt blodsocker på 15,6 och jag tog bara 4 ie insulin. Det skulle i vanliga fall knappt räckt till att få ner blodsockret till normalt.

Nu åt jag en stor tallrik pasta och bröd och avsluta med frukt.
Sen var det bara att hoppa upp på cykeln och börja köra. Men efter bara några minuter så börja blodsockret rasa.
Trots att jag drog i mig ett helt paket dextrosol och en hel flaska sportdryck så bara fortsatte den ner.


Drog i mig en hel del godis och det var inte förän sista intervallen som blodsockret började röra sig lite uppåt.
Då kunde jag börja gasa lite igen men jag var fortfarande låg.


Nu tog jag ännu mindre insulin än vad jag brukar och åt mer men ändå blev jag låg.
Kroppen kan väll kanske inte ta in så mycket kolhydrater heller för jag har ju verkligen vräkt i mig och det blev ingen jättehöjning efter att jag slutat cykla heller.
Tog dock lite insulin när det börja vika uppåt på ytterligare 4 ie då jag ätit så mycket godis.
Hade jag inte tränat så hade blodsockret varit en bra bit över 30 efter allt jag käkat.

Inga kommentarer: