måndag 19 april 2010

Nu har Ghosten kommit....

...och så jag har längtat. Ringde Jimmy tidigare på dagen för att höra status men då hade den inte kommit än. Sen ringde han lite senare med den glada nyheten och jag lös upp som ett litet barn på julafton.
Hämta bilen efter jobbet och gasade hem till Jimmy för att hämta upp honom tillsammans med Eva. Sen gled vi vidare till kontoret och hämta upp Ghosten och passade på att ta en fika och snacka lite. Lillhäggot var även där så det blev en rolig pratstund.
När jag kom hem så kliade det i fingrarna för att få ihop Ghosten. Den var i stort set klar ifrån kartong, hjulen, styret och sadel med sadelstolpe satt redan på.
Det blev en del lättande redan från början trots att cykeln är väldigt bra specad redan från början.
Först bytte jag ut bromsskivorna från XTR 180mm med skruv och extrafäste på 414g
till XTR 160mm med bara fästskruven på 269g så bara där för en billig penning tjänade jag 145g.
Sen blev det till att byta ut flaskstället som satt på original och vägde in på 72g
mot ett lite finare i carbon som vägde in på 34g med skruv. Inte superlätt men den håller en stor flaska när jag flyger runt i skogen och det är det viktigaste. 38g tjänade jag på det.
Sen kom det till sadelklämman som original gick in på 40g.
Med den nya Extralite på ynka 12g så tjänade jag ytterligare 28g
Sist men inte minst så åkte sadeln av som gick in på 180g
och byttes ut mot min Tune Speedneedle på 89g så jag bantade Ghosten ytterligare 91g.
Totalt har jag fått ner den redan lätta Ghosten med 302g med ganska billiga medel på en kort stund. Och då är det med träningshjulen på. Med mina InnoLite hjul så går den ner ytterligare ca 500g.
Så här fin blev den när allt var monterat.
Ghost har biffat upp cykeln ganska rejält till i år. Ett biffigt koniskt styrrör.
och ett riktigt fett vevhus för att styva upp allt lite till.

Den kommer bli riktigt rolig att köra på. I morgon så blir det premiärturen och det ser jag fram emot

Inga kommentarer: