tisdag 30 oktober 2018

Lugn vilodag med Powershell

Idag blev det riktigt lugnt. Har haft mycket roligt på jobbet och jag tror jag har fixat till alla problem som varit inför Windows 10 migreringen. Har blivit mycket Powershell och det är riktigt kul.
Mycket små enkla script som att hämta värden ifrån registret och skriva loggfiler men även lite mer avancerade script för att exportera printerinställningar för alla användare och manipulering av strängar för och hitta och ändra på datornamn och sätta dem i olika OU:n.

Man kommer långt med Get-ItemProperty, Get-Content ForEach loopar och Substrig och ibland även RegEx.

Jag har kommit på mig själv att jag gärna krånglar till det för mycket i början. Sen när jag börjar testa och utvärdera så så hittar jag oftast enklare lösningar efter ett tag så jag kan korta ner scripten ordentligt. Jag lär mig alltid något nytt.



Inga kommentarer: