torsdag 25 oktober 2018

Maxtest på Monarken

Idag fick det bli ett maxtest på Monarken för att se hur formen ligger till. 
Jag körde som jag brukar med 20 minuters uppvärmning med låg kadens i början på 50 och sen 70 och 90 för att efter 20 minuter starta med 90 på 270 watt för att sen öka 22,5 watt varje minut tills jag dog.

Det gick riktigt dåligt. Kom bara upp i 427,5 watt i 32 sekunder. Jag har alltid kommit upp i minst 475,5 förrut så det är nästan 50 watt och 2 mintuter långsammare än vanligt.

Jag brukar vara ner i 10 minuter för att sen köra 10 minuter på 350 watt. Nu klarade jag bara 5 minuter och 26 sekunder.

Jag har lite att jobba med under vintern kan man lugnt säga.
Det var inte det här jag hade hoppats på när jag bytte ifrån sprutor till pump i vintras för min diabetes typ 1.

Hade hoppats att blodsockret skulle bli bättre och att det skulle vara lättare att kontrollera och att min vikt skulle gå ner och min kondition skulle gå upp. 
Nu blev det precis tvärt om. Jag gick upp i vikt, mitt blodsocker gick upp (HBA1C) och konditionen gick ner.

Ska testa att byta pump eller gå tillbaka till sprutor nästa månad förhoppningsvis och med lite tur kanske komma tillbaka till den formen jag hade förut. 

Blodsockret var skapligt bra idag under passet i alla fall. Var lite hög i början då mitt blodsocker hade börjat gå ner timmen innan jag skulle köra så jag åt lite extra för att orka igenom hela passet.

Får se det positivt nu kan det bara gå uppåt. Jag har ju haft 3 vilodagar på raken här också så det kan ibland göra att jag inte är superpigg.

Inga kommentarer: