fredag 29 mars 2019

Nu är den här Dexcom G6 fan vad skönt

Idag så fick jag min Dexcom G6 som jag kan mäta blodsockret med.
Har tidigare haft Medtronic:s Guardian Connec som har fungerat bra men den passade tyvärr inte min livsstil riktigt.

Guardian Connect behövdes synkas 2 gånger per dag med vanligt blodprov men det som var jobbigast var att den måste bytas var 6:e dag.
Då var man tvungen att först ladda batteriet i typ 2 timmar och sen vänta ytterligare 2 timmar för att den skulle värma upp och efter det skulle den kalibreras med ett blodprov.

Fungerade inte så bra för mig som kommer hem sent på kvällen och starta ett byte för att vänta halva natten för att ladda batterier och kalibrera. Jag sover redan för lite och sitta med den halva natten är inget som underlättar.

Min son Oskar har haft Dexcom G6 ett tag och det har fungerat väldigt bra. 

Fördelen med Dexcom G6 som jag tycker är bra för mig är att.
  • Den inte behöver kalibreras över huvud taget.
  • Den håller i 10 dagar istället för 6.
  • Har inget batteri som behöver laddas.
  • Värmer upp och kalibrerar själv vid podbyte så inga sena nätter med att försöka få igång den vid byte.
  • Den skickar notiser till min Garmin klocka där den även visar vad jag har för blodsocker utöver trender som Guardian Connect gjorde.
  • Den är lättare att sätta på. Det var bara att ta adaptern och skjuta in så var det klart. Guardian Connect var man tvungen och tejpa och krångla med så det gick knappt att få på med en arm.
Den lilla nackdelen som den har är att i Dexcom:s egna app så går det bara att se blodsockerkurvan ett dygn bakåt, så den har ingen vidare historik.

Där var Guardian Connect mycket bättre där det gick och scrolla bakåt i tiden hur långt som helst.

Storleksmässigt var de ungefär lika stora. Dexcom:en var lite bulkigare men inget som störde än så länge i alla fall.





1 kommentar:

Emilia sa...

Hej! Hur får du värdena till garminklockan?