måndag 4 mars 2019

XCO VM i Mont Sainte-Anne Kanada

Ja då var det klart. Den 10 Agusti åker jag och familjen till Kanada för att köra VM i XCO vid Mont Sainte-Anne i Quebec.

Det ska bli riktigt kul att köra. Mont Sainte-Anne är ju lite av en legendarisk bana som har varit med sen mountainbikeens begynnelse. De har haft världscuper eller eller VM varje år sen 1991 där legendarer som John Tomac, Thomas Frischknecht, Nicolas Vouilloz, Tinker Juarez, Miguel Martinez, Julie Furtado, Missy Giove, Alison Sydor och Paola Pezzo har kört ja alla de jag såg upp till när jag började med MTB i både XCO och DH på 90 talet. På den tiden då allt var eloxerat och heldämpade cyklar knappt fanns och än mindre skivbromsar.


Banan sägs vara en av de bästa i världscupen också så det ska bli extra kul att se hur den kommer vara att köra själv och inte bara se på youtube.

Den ska ju vara väldigt tekniskt som passar mig men samtidigt är det en hel del backar och det verkar vara riktigt branta och tekniska också.
Får se om jag får gå ner till en 32 tänders där framme för 36 lär vara alldeles för stort på den banan. Kanske till och med får köpa en 30 tänders. Vill ju inte behöva gå uppför.

Banan kan nog bli riktigt krävande om det regnar då det ser ut att vara väldigt brant både uppför och nerför. Det tillsammans med en väldigt teknisk bana lär göra den grymt brutal.

Får försöka hitta något liknade här som jag kan träna på så jag kan komma ditt så förberedd som möjligt.



Jag har ju släkt i Kanada också som bor i Toronto.
Det var nog 7 år sen sist jag var i Toronto och besökte. Blir trevligt och kunna slå 2 flugor i en smäll och besöka släkten också. 

2 kommentarer:

Johannes Sikström sa...

Häftigt! hur kvalar man in till VM?

Per Kumlin sa...

Hej Johannes,
Ursäkta sent svar. Men det räcker med en veteranlicens för MTB

Mvh
Per