fredag 29 januari 2021

Fondspar och Gamestop Corp

Har försökt och se över mitt sparande lite. Jag försöker komma undan så billigt så möjligt så jag har sålt av alla mina fonder som jag haft på Swedbank och Avanza och flyttat över dem till SAVR. 
Har nu börjat månadsspara där och försöker köra lite diversifiering för att minska risken och inte ha alla ägg i samma korg. Dock så har jag kört på aktiefonder med större risk. 
Men då jag sparar långsiktigt så tror jag att det blir bra över tid.


Jag ska försöka göra en liten råkad på mina aktier i Avanza också. Jag har lite för många nu på 31 stycken. Det blir svårt att hålla reda på alla så jag borde nog komma ner till 20 i alla fall. 



Vill dock inte sälja med för stor förlust för jag har några som gott lite dåligt nu under pandemin. Har ingen bra strategi för dem riktigt. Många kör med ”cut your losses short” och det är väl det bästa egentligen. 

Det har ju gott lite segt i veckan här på sparandet. Det är typ rött överallt. 
Så vi är inne i en liten svacka. Det betyder dock att det är rea på aktier nu. Jag månadssparar och ofta om det är rött överallt så brukar jag vänta ett litet tag tills det börjar plana ut innan jag köper så jag inte köper fallande knivar.
Det har gott ganska bra hittills. Dock är det alltid svårt att pricka in precis men jag har nog tjänat ett gäng tusenlappar på att inte köpa så fort pengarna rullar in ifrån lönen.


Sen har vi månadens snackis i finansvärlden,  Gamestop Corp som gott upp 2698% på 3 månader.
Tänk om man hade slängt in några 100000:- där i vintras. Då hade jag kunnat pensionera mig nu.


Dock så är det ett riktigt luftslott som skjutit i höjden. Stora Hedgefonder har blankat aktierna varpå småspararna löpt amok och via bla Reddit och andra sociala medier fått folk att köpa aktien så att den ska gå upp i värde och få blankarna att gå back och köpa tillbaka aktierna till ett högre värde.
Jag har dock inte vågat gå med i det spelet. Företaget i sig är inte värt så mycket utan det är upphousningen som gjort att den gott upp så mycket.
Det kommer inte att hålla allt för länge och jag vill inte vara där när det rasar på allvar. 
Det är alltid svårt att veta när det händer så det är inte värt för mig speciellt om man kommer in sent när tåget redan gott.

Inga kommentarer: