måndag 4 januari 2021

Skogsdistans med blodsockerfall

Idag var det dags för veckans distanspass med MTB Täby. Hade tänkt cykla ditt till Skavlöten för att få lite extra träning. Blev dock lite sen så det fick bli bilen. Tur var det för mitt blodsocker fick förs sig att störtdycka efter bara 30 minuters cykling.

Jag har fått det här problemet några gånger förut. Jag var ute och åt middag på en ny resturang igår. Tog pasta just för att jag tänkte att det inte schabblar till mitt blodsocker som en pizza kan göra men har kolhydrater så att jag ska kunna klara mig.
Den såg inte ens ut att vara fett eller hade någon gräddig sås. Men trots det så sjönk mitt blodsocker när jag skulle gå hem på kvällen. 
Åt lite och det jämnade ut sig. Men på kvällen innan jag skulle lägga mig skött blodsockret i höjden.

Fick ta dubbla doser för att få ner det. När jag väll blivit hög kan det ta ett tag att få ner blodsockret också och det var inte förens 01:30 som det kommit till normala nivåer igen.

Verkar dock som allt insulin var kvar i kroppen när jag skulle börja träna. Hade ätit en ordentlig frukost och tagit mindre insulin än vanligt och blodsockret var påväg upp innan jag skulle träna men så fort jag börja cykla så vände det neråt.

Jag började äta både godis och drack sportdryck men blodsockret fortsatte att sjunka.

Efter 2 påsar godis och en hel stor sportdryck och en hel dextrosolpacket så hade blodsockret stabiliserat sig.
Blev ett roligt pass trots att jag hade lite svårt att hänga på när jag var låg. Fick slita ganska mycket för att hänga med.
Släppte sen när blodsockret kommit upp igen och jag kunde hänga på utan att förta mig helt.

Blev en fin runda. Mycket lera och hala rötter.
Blev bara knappt 2,5 timmars cykling men det fick räcka för idag. Tur att jag inte behövde cykla hem för jag hade tömt alla energidepåer jag hade med mig.



Inga kommentarer: