lördag 2 april 2022

Maxning uppför Cumbre del Sol

Idag skulle det bli ett benknäckarpass igen. Det var dags för en maxning uppför Cumbre del Sol.
Jag var väldigt glad över att jag körde ett lugnt pass igår och inte hängde på de snabba grabbarna och tömde ut mig totalt.
Det var ca 15 km uppvärmning till Cumbre del Sol sen samlades vi nere vid rondellen innan det var dags att köra upp.
Den stigningen är riktigt brant och jag hade 36/28 som lättaste växel så att bara ta sig upp skulle bli en utmaning för mig.
Redan i början fick jag ställa mig upp och bryta för att ta mig upp.
Det flackade ut lite på några ställen så jag kunde få lite återhämtning. Blev lite ojämn körning då jag fick ta i så grymt mycket på de riktigt branta partierna för att bara ta mig upp.
Målet blev nästan att bara orka cykla upp och inte behöva gå.
Christer Öhman kom om på slutet och räddade mig då jag kunde lägga mig på hjul och bita i.

Lyckades slå mitt gamla rekord och fick en ny bästa 20 minuters effekt på hela 312 watt med betablockerare, så djävla nöjd. Det trodde jag inte efter all hårdkörning här. Men det var en ren all out uppför det berget. Mina ben stod rakt ut på toppen och jag låg helt död i flera minuter innan jag kom upp.

Skönt och få ett litet formbesked. Fin utsikt var det där uppe också.

Sen blev det lite roliga vägar mot Coll de Rates. Vi kom in på en liten väg som hade blivit översvämmad lite gran.

Det var en del grus där så när vi kom ut så hade jag och 2 till fått punktering så det var bara att ställa sig och pumpa.

Sen började det gasas uppför Llosa de Camancho så jag fick ligga på för att över huvud taget hänga med. Jag orkade som tur var hänga på hela vägen till toppen så det var riktigt skönt.

Sen var det lite utförskörning innan det var dags för Col de Rates klättringen.
Det skulle maxas även där så jag drog iväg lite tidigare och blev ikappkörd sista km och då var det inte så brant så jag tappade inte så mycket.

Sen blev det utförskörning och på slutet lyckades jag och Fredrik komma iväg och bomba på. Så grymt kul och få köra lite utför också.

Grymt tröt efter dagens pass men riktigt skönt att jag orkat hänga på.