söndag 8 maj 2022

CES Enduro Resarö

Idag var det äntligen dags för den första endurotävlingen för mig i år.
Den gick av stapeln på helt nya och fina banor ute på Resarö.
11 sträckor skulle köras på 9 banor så 3:e och 4:e banan körde man 2 gånger.
Vi började med den för mig svåraste banan nr 5.
Den avslutades med 2 branta stenhällar.
Jag hade klarat den igår på träningen men idag var den för hal. 
Jag klantade till mig och kom in snett på första stenhällen och halka av sen var det bara att springa ner.

På andra så var det en lättare bana men den hade ett spår där man skulle ta vänster för att sen komma rakt in i ett litet hopp med en burm efter sig. Tog man höger där fick man värdens omväg och kom in helt snett i hoppet.
Tänkte vid start att den får jag inte glömma men likt förbannat kom jag in på högersidan när jag kom ditt.

3:e var en snabb rolig bana med en massa berms och ett par små hopp i slutet. Den gick ganska bra men jag ladda lite för mycket i hoppet och landa nästan i det andra hoppet som kom efter men höll mig på hjulen.

På 4:e var det en hel del branta partier där jag fegbromsa lite för mycket.
(Foto tagna av Johan Nilsson)

6:e banan var kort och snabb och riktigt rolig. Var lite småbrant och ett litet drop men inga större svårigheter.
Började få in flyttet lite nu och banorna hade börjat torka upp också.

På 7 sträckan så var det en liten brant med ett litet hopp som sen svängde in vänster i ett stenparti.
Hade inte lyckats sätta den bra förut men nu kändes det riktigt bra då jag fick med mig fart ut ur stenpartiet.
Riktigt skönt. Klanta dock till mig lite på skråpartiet efter men det kändes överlag bra på den banan.

På 8:e så var det ganska branta partier och jag fegade fortfarande lite för mycket men körde ganska kontrollerat men inte så snabbt.

Sen kom 9:e etappen och den hade jag inte hittat idag för den hade ett ganska stort hopp som jag hade velat testa. Hade kört den en gång igår men hade behövt en gång till märkte jag.
Hade gått ganska bra ditt. Hoppet var dock ganska högt och man landade precis innan en brant burm så man fick inte ha för hög fart ut.

Kändes som jag kom med för hög fart så jag klanta till mig och bromsa lite precis innan hoppet och landade på framhjulet och studsa in i burmen efter.

Lyckades som tur var hålla mig på hjulen 
Riktigt kul att jag lyckades ta mig ner där ändå. Det var lite skräckblandad förtjusning.

Sen var det tillbaka till bana 4:a.
Fick skapligt flytt där nu.

Sen kom sista sträckan som gick på bana 3 igen. Där fick jag till hoppet på slutet lite bättre. Kul att det kändes bättre på slutet och inte tvärt om.


Riktigt rolig tävling på utmanade och tekniska banor.
Grymt arrangerat med korv och dricka vid mål också.


Jag har lite att öva på nu. Jag måste lära mig att bromsa vid rätt tillfälle och våga släppa på när det är brant. Slashen klarar ju bevisligen mer än vad jag tror.

Familjen var med och hejade också så vi tog en tur till Gustavsberg för lite middag efteråt för att få lite annat gjort också.






Inga kommentarer: