söndag 26 mars 2017

Grym Skogsdistans med MTB Täby

Idag så var det dags att få till ett litet distanspass igen. Har kört med MTB Täby under vintern här då det är lättare att motivera sig att gå upp tidigt på en söndag när jag vet att det kommer bli ett roligt pass. Är inte så sugen på att gå upp kl 07:00 för att harva runt själv.
Sen komme man hem tidigare och hinner med lite andra saker också. 
Som vanligt blev vi ett ganska stort gäng som skulle ut på roliga stigar och halka runt.
 
Det blir mycket skogskörning och runt 90% av spåren vi kör är ganska teknisk singeltrack. Skönt att jag kör med min heldämpade S-Works Epic för det underlättar verkligen på de här stigarna. Det blir lite lättare att hitta ett flow när jag har en bakdämpare som kan rädda upp de tekniska situationerna som kommer.
Idag blev det en runda tillbaka till mina kvarter och Norrviken. Finns mycket fina stigar där. Då vi var så många så fick det bli ett par mat och pisspauser så att alla hängde med.
 
Men skogen tog ut sin rätt och fler och fler hoppade av på slutet. Sista km in mot Skavlötten så var det bara jag och Erik Vrang kvar. Det tar på krafterna att köra i skogen ibland men det är grymt kul så det blir mer som en lek än träning tycker jag i alla fall.
 
Fick ihop 78 km på 4:15 och då körde vi på en del, i alla fall på slutet så det säger en del om terrängen vi kört i. Hade vi kört landsväg hade vi nog hunnit 13-14 mil på samma tid.

Inga kommentarer: