söndag 19 mars 2017

Keps Cup i Täby

Idag så drog mountainbikesäsongen igång med den ärerika Keps Cup. Det är en tävlingsserie där vem som helst som har en cykel och hjälm kan vara med och den drar alltid till sig många startande.
Keps Cupen började i Täby som förra året på en riktigt kuperad och utslagsgivande bana.
I år var vi så många så ungdomarna fick starta först i ett eget race. Tror det var runt 40 stycken som körde så det var riktigt kul och se nästa generation cyklister satsa och ha det kul i skogen.
 
Hjalle och jag tog ett varv och hejade på lite innan det var dags för oss att starta.
 
Sen var det dags för oss att köra. Även i vårat fällt var det så många att det fick delas upp i 2 starter med 3 minuters mellanrum. Det var herr och dam eliten, H30 och 15-16 i första och sen kom jag med resten av åkarna i andra.
 
Jag lyckades ta starten i år och behöll den i ett halvt varv av 4. Sen råkade jag klanta till mig i första utförslöpan redan på de första stenarna på toppen kom jag fel men lyckades rädda ut det men på slutet var det en skarp högersväng som det var is på som jag missat på uppvärmningen och där flög jag iväg då båda hjulen försvann.
Blev omkörd av 3-4 stycken och sen var det bara upp och jaga. Erik var snabb och försvann men jag såg Hans Mård och Jussi Hentonen ett tag. Per Strömblad hade också vurmar och kom om på slutet av 2:a varvet tror jag det var. Orkade inte riktigt hänga på och blev även omkörd av Marcus Hylén. 

Ut på sista varvet så började jag komma ikapp igen och fick syn på både Per Strömblad och Jussi Hentonen. Sista nerförsbacken var jag ikapp men det var för trångt för att ta sig om.
De ökade på slutet och jag orkade hänga på men hade inte krafter att ta mig om då det var så tight.
Blev tillslut en 6:e plats för mig och det var riktigt tight där framme. Hade bara 15 sekunder upp till 2:a platsen. Erik var i en klass för sig idag och van med 1:36 till Hans Mård som var 2:a.
Fullständiga resultat ifrån Täby Keps Cup finns här.

Kul att få raca lite igen nu gäller det att slippa formen till långloppen i sommar.
 

Inga kommentarer: