onsdag 23 december 2009

Nybohovsbacken med jämna tider.

Tänkte jag skulle köra slut på mig nu innan julafton då det kommer bli 2 vilodagar nu. Körde 10s intervaller till jobbet men det blev tyvärr inte så effektivt som jag hade hoppats på.
Det hade kommit massa ny snö under natten som inte hade hunnit bli undan plogat.
Det blev väldigt slirigt och ostabilt så det var ganska svårt att få ner kraften i backen kan man lugnt säga.
På vägen hem blev det 5 snabba uppför Nybohovsbacken, den långa vägen på baksidan. Nu var det mindre snö på den första bitten på den stora vägen. När det var dags att svänga upp vänster så blev det desto mer. Där var det väldigt mycket snö och ganska spårigt bitviss. Blir nog svårt att gemföra tider med förra veckan då det var mycket snö men inte riktigt på samma ställen.
Jag hade dock väldigt jämna varvtider.
Tid Medelpuls Maxpuls
3:42 159 166
3:39 159 167
3:42 163 169
3:39 161 168
3:32 164 171
Blev dock väldigt låga pulser. Vet inte hur mycket det ger men jag tog i så mycket jag kunde så lungorna höll på att hoppa ut och benen gick knappt att få runt på toppen.
Den låga pulsen är nog för att jag kört 5 dagar på raken och ganska hårt dessutom. Sen att man inte hunnit sova och haft en del på jobbet gör nog sitt till också.
Men jag tror tiderna är skapligt bra ändå då det var så mycket snö. Träningsoraklet Mikael Salomonsson kanske vet hut mycket det ger om pulsen är låg men effekten är hög träningsmässigt.

2 kommentarer:

Micke sa...

Vänd på pulsklockan, den säger inte så mycket. Vill du vara lite expert kan du skriva HF eller hjärtfrekvens också, för en puls är ju som du säkert redan vet inte samma sak som frekvens.

Om pulsen är låg och effekten hög är det bara att gratulera.

Per Kumlin sa...

Ja det är ju effektutaget som oftast är det bästa att gå på. Och det är en av nackdelarna med att köra ute om man inte har effektmätare. Blir svårt att kunna jemföra tider från gång till gång då det kan skilja ganska mycket beroende på väderförhålande. Men det är grymt kul att köra ute tycker jag personligen..;o)