lördag 17 juli 2021

Då har man testat Enduro SM

Då har man kört sitt första Enduro SM. Shit jag har varit lite nervös då jag lyckades köra sönder bakfälgen igår och inte hunnit träna på banorna ordentligt.

Åkte upp efter frukost och köpte ett halvdagskort för liften för att hinna köra banorna lite innan start.

Sen var det bara att försöka köra på lite och hitta lite bra linjer.

Vi startade ganska sent kl 14:45 och det började med 30 sekunders mellanrum där vi först skulle cykla upp till toppen. 


Det var riktigt varmt och grymt brant på slutet.
Första sträckan tyckte jag det kändes ganska bra och jag tyckte inte jag gjorde några större misstag. Dock så fegade jag alldeles för mycket.
Har inte riktigt vant mig att Slashen sväljer det mesta mycket bättre och är stabilare än min XC raket Top Fulen som jag alltid kört på förut.


På andra sträckan så klanta jag till mig ganska rejält. Skulle köra A spåret som bara var rakt fram över en brant häll som inte var så farlig men sladda till på något konstigt vänster och kom in på B spåret som var mycket längre och kändes svårare.
Tappa lite fokus och fick inte riktigt till det efteråt.

3:e sträckan var en av de roligaste tycker jag. Den började med Pop Opp i Topp, över grusvägen vid kåtan in i Lat och Lycklig, ner på grusvägen och in i Barbro innan du svänger ner i Itzy Bitzy, och avslutas med Tuff Brud och in i mål.

Tyckte jag fick till den bra och hade bättre flytt än på träningen så där fick jag vara nöjd. Men på Itzy Bitzy där märkte jag att jag fegade för mycket.
När jag körde så bromsa jag för mycket för att det såg så brant och stenigt ut men sen när jag väll kört över det så kändes det hur lätt som helst och det verkade som det var mycket grepp också.
Jag måste börja träna mer på branta och steniga partier.


På 4:e banan var det lite knepig start. Jag kom inte riktigt i pedalerna så jag kom inte igång ordentligt.
Höll på att missa övergången till En tuff brud då jag inte hunnit köra den förut men sen fick jag upp flytet lite.

Sen sista delsträckan skulle vi köra den svarta banan Kristin. 


Det var den som jag krascha hjulet på igår.
Vet inte om jag var nervös för det men jag fick inget bra flytt där. Kändes som jag bromsade alldeles för mycket och det sista hoppet där jag spräckte fälgen på så tog jag B spåret. Nu när jag kommit såhär långt ville jag inte göra något dumt de sista metrarna.

Blev tillslut en 19 plats det får jag ändå vara nöjd med på mitt första Enduro race. Fullständiga resultat finns här.

Min klubbkompis Tommy Varg gick och vann i min klass riktigt grymt kört och min andra klubbkompis Fredrik Silven kom 2:a i H50 klassen riktigt fint kört.

Det här gav blodad tand, det var sjukt roligt att köra och det var med skräckblandad förtjusning som jag tog mig ner för branterna.
Det är sjukt vad snabbt de som kan åker också. 
På XC och långloppen så brukar jag vara en av de mer tekniska åkarna i min klass.

Men här är jag ljusår efter känns det som. Det är riktigt kul och se hur de som är bättre kör också.
Jag har ju lite att lära där kan man lugnt säga.
Framförallt måste jag lära mig att lita på cykeln mer för jag märker att den klarar mer än vad jag tror.

Har varit ett riktigt grymt arrangemang här också.
Roliga och utmanade banor och fint fixat runt omkring.

Inga kommentarer: