onsdag 11 augusti 2021

Åre dag 2 testat några svarta leder

Då var dag 2 avklarad här i Åre. Idag testade jag på ett par svarta leder.
Körde den korta Slippery when weet och den var inte alls farlig när den var torr.
Sen testade jag Downhillbanan. Jag hoppade dock på efter VM6 liften och det visade sig att den började uppe vid Hummelliften och det hade jag missat.

Den delen jag körde var riktigt rolig och var inte så farlig heller.
Jag fick dock stanna på det här stället då jag inte såg landningen när jag kom.

Jag gick upp en bit och testkörde och det var som vanligt inte så farligt som det såg ut vid första anblick.
Skön känsla när jag börjat kunna köra de svarta lederna utan att känna mig för rädd.
Har haft som mål att kunna ta alla hoppen på Shimano också. Har satt alla tror jag på de första 2 tredjedelarna.
De på slutet har varit lite för stora än så länge så jag har inte kommit helt över.
Det är ett hopp i mitten som varit lite läskigt, man kommer in rakt och jag har fart och tar hela hoppet men den svänger i landningen så jag nästan kör ut.
Man ser inte det när man kommer in i hoppet och det har inte varit något problem förut när jag inte haft så mycket fart.
Men nu blev det lite småspännade när jag hade mer fart.
Jag testade Bräckebäcksleden också. Förra året när jag körde min Top Fuel så körde jag den på 5:53 och tyckte jag körde på ganska mycket.
Nu när jag har Slashen så körde jag på 4:59. Nästan 1 minut snabbare.
Det är något grymt vad den sväljer nästan allt.
Jag har inte riktigt vant mig än hur mycket jag vågar dra på med den. Den sväljer mer än vad jag tror och ju fortare det går desto lättare går den oftast.
Jag känner att den har mycket mer att ge det är bara jag som måste våga släppa på mer.
Första åker jag körde idag var på 5:25 så på vara andra åket så vågade jag stå på mer med hela 26 sekunder.

Det är så skön känsla när det går att släppa på lite. Sakta men säkert börjar jag få upp tekniken och känslan för vad Slashen klarar.
Det är ju en ganska stor omställning för mig och köra enduro när jag bara kört XC förut.

Oskar börjar gasa på mer och mer i kurvorna också.

Vi har kört Shimano några gånger nu och han har börjat gasa lite mer i kurvorna nu.

Eva körde lite idag också. Hon utmanade sig själv idag och testade Shimano leden. Riktigt kul och se.

På kvällen så blev det långpromenad upp till Nalleklippan. Riktigt fin utsikt där.

Fin stig upp också genom Trollstigen. Många av träden var dekorerade med små fina figurer och utsmyckningar.

Blev en riktigt skön dag med bra väder idag också.

Erik Hagelin sa...

Fin text! Fick mig att tänka på förra sommaren när jag bestämde mig för att ta hela Downhillen från toppen. Räknade till tre ganska obehagliga OTB:s redan innan jag kommit till den platsen där du startade! Så gav upp innan jag kom till den härliga (?) rollern på första bilden. Bra kört!

Per Kumlin sa...

Tackar så mycket. Ja det har varit lite utmaning och testa de svarta lederna. Jag har inte vant mig än vid de branta och steniga partierna.
Testade den övre delen idag men fegade riktigt mycket första åket bara för att känna på om jag skulle våga ta mig ner första gången.
Det gick bra som tur var så är vädret bra igen i morgon ska det bli ett nytt försök med lite mer fart