lördag 7 augusti 2021

Då var XCO SM i Skatås avklarat

Idag var det dags för XCO SM här i Skatås. Vi hade återigen fått grymt fint väder med 20 grader och sol. I början av veckan såg det ut som det skulle ösregna så det var skönt att slippa det.

Det var ett stort gäng som skulle köra idag. Vi skulle starta 2 minuter efter H30 så vi var runt 80 pers på banan.

Starten gick 15:12 för oss och jag kom iväg ganska bra.
Försökte att inte förivra mig i början utan spara lite på krutet då vi skulle köra 6 varv på den utslagsgivande banan med ca 130 höjdmeter per varv.
(Foto ifrån CK Master)


Jag hade tyvärr inte så mycket att säja till om i uppförsbackarna. Det är ju som att cykla med ett ben när jag kör med betablockerare.
Men utför gick det ganska bra. 
Det är en grymt rolig bana och det kräver verkligen en komplett cyklist för att köra bra här.
Man måste verkligen vara bra både uppför och på de tekniska partierna för att kunna hävda sig här.

Det gick bra de första 2 varven och jag kände mig skapligt stark. 


På mitten av 3:e varvet så fick min Garmin EDGE för sig att jag hade kraschat och det gick inte att stänga av då jag var så svettig och den verkade inte registrera knapptryckningarna så det var bara låta den pippa.

Sen kom tyvärr mitt problem med att händerna domna bort så det blev svårt att växla och sköta droppern. 
Dock så var det inte så farligt den här gången så det gick ganska bra ändå.

På slutet av 4:e varvet så blev jag omkörd av 4-5 styckna i sista backen. 
Tänkte att jag kör ikapp dem utför sen men när vi kom till mål så blev vi avplockade då 80% regeln användes och vi var för långt efter.

Blev bokförd på en 37:e plats tillslut.
Fullständiga resultat kan hittas här.

Jag får vara riktigt nöjd ändå då jag lyckades slå personligt rekord igen på banan sen jag började med betablockerare.
Jag gjorde inga stora misstag heller. Kände att jag kunde dragit på lite mer utför bara för det var riktigt bra grepp och jag kände att jag fegade lite väll mycket.

Då var SM slut för den här gången. Riktigt bra och roliga banor som CK Master har ordnat och grymt bra arrangemang. Resultat och bilder har kommit upp riktigt snabbt, världsklass på det.

Nu drar vi vidare mot Mora och Åre. Blir lite sightseeing genom Sverige här.

Inga kommentarer: