onsdag 18 augusti 2021

Bolåneränta förhandlad och aktieklipp

Idag var det dags att förhandla bolåneräntan på Swedbank. Vi hade haft det på ett år med 1,25% ränta.
Jag har som vanligt tittat runt på nätet och sett att det lägsta låg på 1,04 på ett år.

Vi hade även ett ärende på och öppna upp ett överförmyndar spärrat konto då Emilia ska få försäkringspengar för sin diabetes hon fick i våras.

När jag nämnde vad vi ville ha i boränta först så sa handledaren att det var helt omöjligt.

Men en halvtimmes förhandlingar senare så hade vi kommit ner till 1,04 i alla fall.
Vi har båda våra privatkonto där och både Oskar och Emilia har nu sina konton där. 
Vi både amorterar och har låg belåningsgrad på bostaden så efter lite snack så fick vi igenom det.

Nästa på tur är att förhandla ner bilförsäkringen. Får se hur det går. Jag försöker verkligen dra ner på alla onödiga kostnader nu. 
Det som inte ger mig något mervärde tycker jag är onödigt att betala för.

Jag vill inte göda banker och försäkringsbolag med mina pengar om jag kan få exakt samma sak ifrån någon annan stans.

Har sen förut sagt upp alla prenumerationer också. Jag hinner aldrig läsa något och det jag läser hittar jag på nätet.

Oftast är det IT och Cykelrelaterade saker då jag jobbar med det och har det som hobby och där är Google en fantastisk källa till att hitta nyttig information att läsa om.

Aktierna har vänt upp idag också efter en tung vecka. 

Jag har än så länge inte sålt något sen i vintras utan ligger lång i allt och fyller bara på så fort lönen kommer.
Är det nergång på börsen så brukar jag ibland vänta ut den och försöka pricka botten så jag kan köpa så billigt så möjligt. 
Det är ju oftast ganska svårt att veta när det ska vända igen men jag har lyckats en del gånger och tjänat en liten extra hacka.

Jag tror så länge man månadssparar så kommer det i långa loppet gå bra då man köper i både dalar och uppe på toppen.
Så länge man har aktier man tror på som har bra lönsamhet och har en differentierad portfölj så går det bra över tid.

Lite dalar får man alltid räkna med. 



Zoomar man ut så går det alltid plus om man har rätt aktier.



Inga kommentarer: