tisdag 26 oktober 2021

Ett av mina stora mål uppnåddes idag

Idag nåde jag ett av mina stora delmål. Jag blev miljonär på aktier. Jag har länge velat investera i aktier men har varit för rädd för att det ska vara för svårt och att jag ska förlora allt.
Många i min bekantskapskrets höll på att investera lite och jag märkte att de flesta gick plus och inte la ner allt för mycket tid på det.
Men det var inte förens maj 2019 som jag tog modet till att starta upp ett ISK konto på Avanza.
Då hade jag läst på lite på olika forum som Rika tillsammans och lyssnat på en massa podar som Investerarens Podcast och kände tillslut att jag var redo att göra ett försök.

Jag tog det jag hade på mitt sparkonto som var runt 60000:- och fördelade upp det på runt 22 aktier för att sprida riskerna ordentligt.
De första aktierna som jag köpte var.
Swedbank A
Investor B
Adobe Inc
Garmin LTD
Tele2 A
Tomta System
Kunnevik B
Evolution 
Fast. Balder B
Visa Inc
Tobii
Thule Group
Axefood
Garmin LTD
Microsoft
Fabege
Dexcom Inc
Mips
NIBE Industrier B
Thule Group
AAK
Amazon.

Sen har jag investerat ca 10000:- varje månad och i stort sett inte sålt något.
Utan jag har bara fyllt på och utökat med lite fler aktier, nu har jag totalt 30 stycken.
Det gick lite trögt i början för jag kom in i toppen av maj 2019. Och sen gick det ner en del så det var inte den bästa starten för en nybörjare som mig.
Men jag viste att jag skulle vara långsiktig och månadsspara hela tiden så jag höll mig till planen att inte sälja någonting.
Men framåt hösten började det gå riktigt bra.
Sen kom Corona kraschen och jag gick back ordentligt. Förlorade ca 140000:-  så det var inga roliga tider. 
Men jag höll mig till planen och köpte på mig lite extra i den lägsta dippen innan det vände upp igen.
Sen efter det har det bara skjutit i höjden.

Det har varit några små korrektioner på vägen och den senaste var här i September där det gick ner ganska ordentligt under ca 3 veckor. 
Jag lyckades som tur var köpa på mig lite när det hade gott ner en bit då jag väntade ut dippen med mitt månadssparade.
Sen rusade det upp igen och idag så både jag mitt stora mål för året och nåde över 1 miljon. Riktigt skönt att jag lyckades med det innan året var slut. Trodde inte jag skulle klara det när det började rasa i september då jag låg under 900000:- ett tag där.

Det har dock gott ruskigt fort sen Corona dippen och jag förväntar mig inte att det kommer fortsätta i den här takten. Normalt så är det 7-8 % per år i utveckling som är standard så att sitta och hoppas på 50% per år är lite naivt.
Jag får se om det blir dags att fördela om spridningen om det blir någon sektorrotation senare eller vad som kan tänkas hända om det börjar gå neråt senare.

Jag är i alla fall beredd på att det inte kommer fortsätta i den här takten länge till.





Inga kommentarer: