lördag 9 oktober 2021

Stockholm Cyclocross Weekend dag 1

Idag var det första dagen på Stockholm Cyclocross Weekend.
Jag var där redan runt 7 då jag skulle hjälpa till med tävlingen också.
Först ut var ungdomarna på 10-12 och 13-14 år. Det var ett helt gäng som körde där så det var kul att se.

Sen var det min tur att köra. Jag lyckades komma för sent då mitt blodsocker börja strula och jag var tvungen att dra till bilen och äta så jag fick starta sist.


Jag fick dock till en ganska bra start och lyckades köra upp mig en del.
På slutet av första vet jag inte vad som hände om någon körde in i mitt bakdäck eller ifall det bara släppte men det dunka till. Stanna för att se vad det var men då var allt ok så jag fick jaga vidare.
Vågade inte lägga ner cykeln helt i kurvorna då jag inte viste om däcket satt på ordentligt.
Det verkade fungera så jag började öka. Men på mitten av tredje varvet då jag skulle nerför skråbbacken och svänga runt upp igen så tryckte jag till lite för mycket och krängde av hela bakdäcket.
Jag hade tyvärr inga reservhjul så det var bara att ge upp.

Det var några år sen sist jag lyckades kavla ett däck. Men det var ganska bra grepp idag och jag hade lågt tryck då det var riktigt stötigt på sina ställen så det gjorde nog sitt till trots att jag limmat både däck och fälg med 3 lager med 8 timmars mellanrum.

Sen var det bara att ta en raggardusch och hjälpa till med tävlingen.

Något som var riktigt kul var att det var fler startande i damelit än herrelit, det har nog aldrig hänt förut. Hoppas det fortsätter så, kul om fler damer vågar ut och köra, det är ju trots allt grymt kul och cykla.

Det var 26 damer till start idag och det var full fart där.
Zoe Jane Bäckstedt drog det längsta strået idag och vann över Suzanne Verhoeven och Xaydee Van Sinaye.


Sen var det dags för herreliten där det var ett ettrigt gäng med snabbingar som skulle köra i 60 minuter.

Där tog Timon Ruegg ledningen ganska snabbt och det var ingen som kunde rå på honom idag.
Närmast var Joran Wyseure följet av Ugo Ansnie.

Vet inte om Timon var starkast men hans teknik var helt klart bättre än de flesta andra.
Han tog hoppen utan att sakta ner, det märktes knappt att det var ett hopp, han bara flög förbi.
Han såg mycket snabbare ut i kurvorna än de flesta andra också. Det var som han hade konstant grepp och tryckte på hela tiden.
Han hade lägre tyngdpunkt än de flesta andra också så han fick nog bättre grepp genom det också mot de andra som satt mer upprätt och cyklade.

Prispallen blev som sagt de här herrarna i elit.

Sen var det dags att dra sig hemåt och limma däck och hoppas på att det håller inför morgondagens race.
Fullständiga resultat ifrån Stockholm Cyclocross Weekend finns här.






Inga kommentarer: