onsdag 10 oktober 2012

Nu är crossdäcket limmat och klart igen

Det är grymt med tubdäck så länge de sitter kvar på fälgen och man inte får punktering.
Det är faktiskt väldigt sällan några problem med tubdäck och känslan och greppet man har med dem jämfört med vanliga däck är verkligen som natt och dag.
Det går att köra med väldigt lågt tryck så det greppar nästan på vilket underlag som helst. Då fälgen är helt platt så är det nästan omöjligt att få genomslagspunktering.

Men de få gånger det är problem är det inte lika kul. Det är inte så att man bara sätter i en slang och kör vidare.

Efter helgens avkavling så har jag nu fått erfara nackdelarna lite. Det har blivit till att limma 3 tunna lager på både fälg och däck med 12 timmars mellanrum för att det ska hinna torka ordentligt.
Sen ska däcket centreras på fälgen för att sedan torka fast i ett dygn.

Ja det tar lite tid att få det klart men det är det värt när man kommer ut och kör på det sen.
Här har vi hjulet klart för rejs igen i mitt stökiga cykelrum.
Det går ju faktiskt att snabba på processen lite gran och använda tejp istället för lim. Men jag vet inte riktigt om jag vågar det på crossen och mountainbiken då jag kör ner mot 1,5 bar med mina +80kg och kör ganska aggressivt i kurvorna.
På racern kör jag tejp då man har högre tryck i däcken där och inte kör riktigt lika aggressivt i kurvorna där.

Inga kommentarer: