lördag 30 maj 2020

En dag i Järvsö med downhill

Idag blev det en trip till Järvsö med Anders och Erik. Blev upp med tuppen kl 6 för att hinna få en heldag där.
Det är första gången i mitt liv som jag kör bara downhill en hel dag. Har testat Gesunda en gång tror det var samtidigt som jag körde Solleröloppet på landsväg för ca 15 år sen någonting.
Sen tävlade jag faktiskt i downhill i början av 90 talet men det var ju ingenting mot dagens banor.
Då sänkte man på sin höjd sadeln på sin helstela XC hoj och körde på. Var lite snällare banor då kan man lugnt säga.

Hur gick det i Järvsö då. Jo det gick bra och var svinkul. Jag körde på min XC hoj en Trek Top Fuel 9.9 
Den har 120/115 i slag och en 170mm dropper och den levererade väldigt bra på banorna där ändå.


Vi körde dock bara gröna, blåa och röda banor. De svarta vågade vi oss inte på riktigt. 
På de röda banorna blev det lite mer stenar och rötter och en del lite kluriga dropp och hopp. Där önskade jag mig faktiskt att jag hade åtminstone en Enduro hoj men hade gärna testat en downhillhoj där.
Jag kunde köra de banorna men jag vågade inte släppa på ordentligt och det blev ganska stötigt.

Kan ju säga att jag var ganska ensam med att köra med en XC hoj där. Alla hade minst 150 i slag och uppåt, men jag klarade mig bra ändå.

Klubbkompisen Tommy var där och körde också. Han är grym på att köra utför och visade hur banorna skulle tas. 
Kan säja att jag har lite att träna på, shit vad han flög och hittade grymma linjer. Som vanligt så gäller det att bara våga också. Mycket sitter i skalen och mycket ser värre ut än vad det är.

Blev en lärorik dag och riktigt kul att nötta lite på utförsåkningen. Lär bli fler resor hitt senare.




Inga kommentarer: