söndag 3 maj 2020

Blodsockerfall på dagens skogsdistans

Idag blev det den sedvanliga skogsdistansen med MTB Täby.
Hade haft ganska högt blodsocker under natten då jag käkade chips igårkväll. 
Blodsockret russar alltid iväg efter att jag käkat chips några timmar efteråt.
Den här gången ville blodsockret inte gå ner. Hade tagit 6 enheter runt 22:30 och ytterligare 2 innnan jag gick och la mig vid 24 tiden. Vaknade runt 4 och låg fortfarande på 16 så jag tog 6 enheter till.
I vanliga fall borde det ha räckt med 6 enheter totalt för mig.
Tog ytterligare 6 enheter lite efter 7 då jag skulle upp och äta frukost då låg jag fortfarande på 14,2.
Jag brukar ta 6 enheter i vanliga fall när jag har normalt blodsocker innan jag ska äta frukost. Nu var jag hög och åt en ovanligt stor frukost med extra müsli och mjölk.

Tänkte jag kommer nog bli riktigt hög första delen av träningen men det kommer säkert gå ner efter någon timme eller 2 om jag bara dricker vatten.

Oj så fel jag kan ha. Idag var ingen vanlig dag.
Redan på uppvärmningen till Skavlöten där vi skulle mötas upp var blodsockret nere på 3,9 efter ca 40 minuter.
Det hade blivit riktigt varmt ute också så underställs tröjan fick åka av. Kändes som det skulle gå och cykla i bara brallorna i solen där.

Svepte nästan halva flaskan sportdryck de första minutrarna vi körde. Efter en 20 minuter hade det inte hänt någonting med blodsockret. Tog ett par gels och fortsatte köra men efter ytterligare 20-30 minuter hade det fortfarande inte hänt någonting. 
Åt upp en hel 80 grams godispåse och försökte köra vidare.

Körde lite till men telefonen pep hela tiden. Tog mina sista 2 gels och började dricka det sista av sportdrycken. Nu hade jag bara 1 godispåse kvar på 80 gram och och hade bara varit ute i runt 2,5 timme.
Vi stannade och jag drog i mig den sista godispåsen.

Nu hade jag gjort slut på allt mitt käk som i vanliga fall skulle räckt till en hel Vätternrunda.

Fick en snickers och ett halvt packet dextrosol av mina snälla medcyklister innan vi kom till Vaxholm Golfklubb där jag kunde köpa 2 snickers en 50 cl Cola och en stor chockladboll.
Drog i mig colan på en gång tillsammans med chokladbollen.
Men efter lite över 30 minuter var mitt blodsocker fortfarande runt 3,5. Hur fan är det möjligt. 


Drog i mig mina sista snickers och klarade mig tillbaka till Skavlöten. Ronnie var snäll ock skjutsa hem mig då mitt blodsocker fortfarande låg på 3,9 efter 4 timmars körning.

Känns som allt insulin jag tog under kvällen/natten kom ut på morgonen istället.


Det här problemet hade jag när jag körde med pump förut ganska ofta men jag har aldrig haft det i en sån här grad som idag när jag tagit sprutor förut.
Räknade ut att jag ätit ca 491 gram kolhydrater under passet som jag i vanliga fall skulle klarat på en flaska sportdryck. Det är sjukt mycket mat för en sån runda.

Vet inte varför det blev så knas idag. Har ju käkat chips förut och blivit hög men då har det oftast fortsatt varit högt under passet inte tvärt om.

Blev i alla fall grymt roliga stigar som alltid med ett skönt gäng. Fick dock slita lite extra mycket idag med mitt låga blodsocker.




Inga kommentarer: