söndag 16 augusti 2020

Skogsdistans med lågt blodsocker

Idag blev det skogsdistans med MTB Täby. Hade haft lite högt blodsocker under natten då det blev mycket mat under middagen igår. Hade vaknat med 12,5 kl 05:30 och tog 3 ie. Sen skulle jag upp vid 08:00 och låg fortfarande på 10,7. 
Jag skulle ändå köra ganska långt idag så jag tog bara 5 ie ändå för en frukost stor nog att ta 8 för när jag har normalt blodsocker på 6.

Tänkte först att jag bara tar med mig en godispåse på 170g som nödkäk då jag hade högt blodsocker men tog 2.
Kom iväg lite sent så jag fick gasa på ganska regällt. Redan när jag kom till Skavlöten där vi skulle samlas hade mitt blodsocker gått ner till 3,9.
Slängde i mig halva första påsen innan vi drog iväg.
Blev en massa grymma och flowiga endurostigar runt Gavsjön. Blev en hel del intervallbetonad träning då vi körde på i backarna och på vissa tekniska sträckor.

Mitt blodsocker ville dock inte stiga och redan efter 1,5 timme hade jag fått börja äta på andra godispåsen.

Vi körde på en massa fina stigar men värmen började också ta på krafterna och många hade fått slut på vatten. Jag hade bara en flaska med mig så nu var både den och matten slut.


Klubbkompisarna bjöd på både gel, druvsocker och energikaka så jag skulle orka tillbaka.
Tur jag har så snälla klubbkamrater.
Vi körde förbi ett stall och de var snälla och bjöd på vatten också. Det tackar man för.

Efter Skavlöten skildes vi åt och jag tog sällskap av Ricky till Täby. Hoppa in och handlade en halvliter sportdryck och en chokladkaka innan jag drog vidare mot Väsjöbacken där jag tog ett par varv i downhill banan.

Trots att jag ätit så mycket och inte tagit något insulin under turen så låg mitt blodsocker runt 4 hela tiden.

Det är konstigt vad diabetes kan ha för skumma effekter ibland.
Jag hade ett liknade blodsockerfall i början av maj där jag bara åt och åt och det hände ingenting med blodsockret. Det har typ varit svårt att överhuvud taget äta så mycket som blodsockret sjunker.
Tyckte jag tugga på något under nästan hela turen idag.

En annan dag så kan jag cykla lika långt och hårt och nästan bara gå på vatten.
Det de här båda dagarna hade gemensamt var att jag varit hög under natten och har behövt ta en massa insulin. Verkar som det har legat kvar under träningen trots att det var flera timmar sen jag tog det.

Inga kommentarer: