fredag 14 augusti 2020

SM i landsväg avklarat, så grymt nöjd

Idag var det dags för min första tävling för året och det blev inget mindre än Landsvägs SM vid Arlanda Test Track.
Bra tävling att starta med. Banan passar mig då den är platt och har många svepande kurvor. Jag var dock lite orolig då jag vet att grabbarna i H40 är grymt snabba och jag har ingen form då jag äter betablockerare för mitt HCM hjärtproblem.

Men jag tänkte att jag gör ett försök då det ändå är på hemmaplan.
Jag var ensam i H40 ifrån Rocket Racing Sweden så jag behövde inte oroa mig för att jag inte kunde hjälpa till med något dragjobb.

Det höll nästan på att bli redo för mig redan i starten. Det visade sig att batteriet i mitt chip var slut 10 minuter innan start. Jag lyckades som tur var få tag på ett nytt så jag kunde starta.

Första varvet gick med masterbil så jag försökte ta mig upp långt fram så jag kan falla igenom när det börjar gå snabbt.

Det gick inte så farligt snabbt i början och jag försökte ligga i den övre delen av fältet.
Det gick undan på målrakan ibland men jag lyckades hålla hjul och komma ikapp när det blev kurvigt.

Tror jag hade stor fördel av att ha skaplig kurvteknik och att det var ganska bredd bana. 
Det var många som bromsade för sent och fick spurta ikapp klungan i kurvorna och då kunde jag rulla ikapp och få lite vila.

Lyckades hänga med hela tiden men när det var 12 varv kvar så var det ett större gäng som kom iväg och då höjdes farten rejält.
Fick bita i ordentligt och höll nästan på att tappa klungan men kom mirakulöst ikapp igen. 
Lyckades till och med få personbästa tid på det varvet, helt otroligt.

Efter 1,5 varv så lugna det som tur var ner sig och jag kunde pusta ut igen.
Gick lite avvaktande ett tag men med 6 varv kvar så blev det en ny utbrytning. 
Nu orkade inte han framför hålla rulle så nu fick jag jaga förbrillt. Trodde att nu är det kört men i kurvorna innan målrakan så lyckas jag glida ikapp och lyckades hålla hjul tills det lugnade ner sig igen.

Nu var alla ikappåkta igen och de sista varven verkade de flesta vilja spara sig till spurten men sista varvet ökade det igen för alla ville väl upp i en bra position till målrakan. 

Jag var så grymt nöjd att jag lyckats hänga med såhär långt. Tog i allt vad jag kunde för att hänga med och lyckades komma med klungan ända fram till målrakan.

Sen började det spurtas ordentligt och jag hade inte en suck att hänga med.
I vanliga fall brukar jag vara ganska bra på att spurta och jag hade profilen Attacker förut med 700watt i medel på en minut men det var innan hjärtproblemet.

Jag är så sjukt nöjd att jag orkade hänga med ända till mål utan att tappa klungan. Det verkar som jag har lite krafter kvar men att toppeffekten är bortblåst.

Blev en 24 plats tillslut, kan inte vara mer än grymt nöjd med det, så skönt att jag orkade hänga på.

Efter mig så var det start för H45. Där var det lite fler ifrån Rocket Racing Sweden.





Inga kommentarer: