fredag 5 februari 2021

Fond och Aktiespar det går att sätta undan pengar

Jag brukar nästan alltid gå till överdrift när jag skall göra något. Det går inte att göra något halvdant utan det är alltid till 100% när jag skall göra något.
Det senaste jag fastnat för är aktie och fondspar och sparande generellt.
Jag började tyvärr väldigt sent. Jag var intresserade tidigare men vågade mig inte på det för jag trodde det skulle vara för riskabelt och att man behövde vara värste ekonomen för att klara av det.

Men så tillslut i maj 2019 så öppnade jag ett konto på Avanza efter efter att ha läst på lite och köpte mina första aktier.
Jag försökte läsa på och följa en massa podar och bilda mig en uppfattning om vad som var bra och dåligt.

Till 2020 så kom Covid 19 pandemin och börsen störtdök såklart. Jag hade lite funderingar på att sälja allt i början men det var svårt och veta hur stor pandemin skulle bli. När det väll gott ner så var det bara att sitta lugnt i båten och fortsätta sitt sparande.
Jag gick back 140-150 tusen kr där så det var mindre kul. Som nybörjare är det inte så kul och se pengarna bara flyga iväg.

Men sen började rean. Jag lyckades vänta ut den största nergången och började köpa på mig när den riktiga rean började. 
Då det var Covid 19 så gick det inte och resa och tävla heller som jag brukade göra. Min stora passion är ju att cykla och tävla men tävlingssäsongen försvann i stort sett helt.


Det gjorde att jag riktade ännu större kraft mot sparandet och satsade i stort sett allt som var kvar av lönen när allt var betalt på aktierna. 
Det har gjort att jag lyckats spara i en snabbare takt än det var tänkt ifrån början.
Jag har dragit ner på de mest onödiga utgifterna jag har också. Varje år har vi förhandlat med banken för att få ner våra lån till 1,25.
Vi bor relativt billigt och har bara knappt 1,5 miljoner i lån.

Jag har sagt upp alla tidningsprenumerationer då jag ändå aldrig hinner läsa några fysiska tidningar.
Jag har gått igenom bil och husförsäkringar. 
Det ända jag prenumererar på i övrigt är Zwift och Strava som jag tar på friskvårdsbidraget.

Bilen är dessutom betald och klar. Det kanske inte var det smartaste då låneränta är lägre än det jag tjänat på aktierna men nu blev det så, ett av mina nybörjarmisstag. Man lär sig så länge man lever.

Vi har ju tyvärr dragit ner på mycket av nöjena då det inte har gott och göra så mycket nu under pandemin heller. Förut så gick vi ofta till Jumpzone och till äventyrsbad och andra roliga saker med barnen. Nu har det mest blivit promenader till utegym och parker. Inget SL kort har jag behövt köpa heller.

Kläder och saker till lägenheten har jag heller knappt köpt då vi redan har det mesta och jag brukar inte vara så mycket för att köpa kläder. Jag har det jag har och jag kör på det tills det blir utslitet.
Köper inga direkt dyra märkeskläder heller och jag köper bara på mellandagsrea black Friday och sommarrean också. Allt jag köper kollar jag upp på Prisjakt också för att få det billigaste alternativen.

Försöker göra mycket själv hemma också. Både disk, tvättmaskin och ugn har hållit på att paja här hemma.
Det hade kostat totalt ca 7-8 tusen att få hit någon och fixa det. Så jag tog saken i egna händer och plockade ner och byte delar och kom undan med ett par hundralappar.

Det ända som jag bränner mycket pengar på det är min cykling.


Det är min stora hobby och det jag älskar att göra så det unnar jag mig faktiskt att få slösa lite pengar på.

Det har blivit ganska mycket som jag kunnat dra ner på men jag tycker ändå att jag har kunnat haft kul och inte behövt begränsa mig och haft tråkigt för att jag vill spara undan.

Första delmålet var att nå 1 miljon det här året och det ser nu ut som jag kommer nå det redan nästa månad om det fortsätter så här.
Förra veckan var ju rött överallt men den här veckan var riktigt fin i stället. Det går verkligen upp och ner hela tiden.



2 kommentarer:

Öijer sa...

Kul att läsa, vi är lite lika bara det att jag inte lär nå någon miljon på länge. :D Jag räknar mig som småsparare men tycker också detta är svinkul och har haft en väldigt positiv utveckling under 2020 och 2021. Har också gått igenom alla mina löpande utgifter. Har haft kass bolåneränta, lyckades för ett år sedan få en liten rabatt men det var inte så mycket och bara under en kort tid. Men nu har jag precis bytt bank och fick då 1.05% vilket gör enormt mycket varje månad då jag har lite mer i lån än du. :)
Du borde kolla med bolånet på Avanza, Hypoteket eller någon sådan. Där får man ju bra lån bara belåningsgraden är låg (60-65% av fastighetens värde). Inget krångel, inga förhandlingar utan bara bra ränta.

Per Kumlin sa...

Kul att du också börjat se över utgifterna. Det verkar som det har gott en boom för det under pandemin nu. Tycker jag ser att det skrivs överallt på instagram om det nu efter att Covid 19 pandemin började förra året.

Vi har börjat titta lite på Avanza för bolån också. Det är dem vi har förhandlat emot när vi har fått ner lånet på Swedbank förut.

Som du säger så är fördelen med Avanza att det redan är så lågt så man slipper förhandla hela tiden:-)

Det är kul och spara och oftast är det lätt att kunna dra ner lite på utgifterna utan att man behöver snåla allt för mycket.
Jag vill kunna leva livet också och ha kul med familjen utan att behöva vända på varje krona.
Men sen är det oftast många små utgifter här och där som är helt onödiga som det faktiskt går att göra roligare saker för.
Går det dessutom att få de pengarna att växa så är ju det bättre.