söndag 21 februari 2021

Snöslush på distanspasset idag

Idag blev det den sedvanliga distansrundan med MTB Täby. Vi samlades vid Skavlöten kl 09:00 som vanligt.
Den här gången cyklade jag ditt för jag tänkte att jag ville få till ett riktigt distanspass.


Alla körde endurohojar med dubbdäck utan jag. Jag hade min Procaliber med Pirelli Scorpion M och H däcken på.


Trodde jag kulle få en riktigt jobbig och hall dag men det blev precis tvärt om.
Det var för mycket snö i skogen och alldeles för mycket sorbet så vi valde att köra på de lite större grusvägarna längs vattnet i stället.



Det var inte så farligt halt ute utan det var mer mjuk is och där hade mina däck fortfarande ganska bra grepp.
Sen var det mest lös snö och där var mina däck överlägsna dubbdäcken som hade en ganska kantig profil och lätt började spåra i den lösa snön.
Mina däck hade en rund profil så de klättra inte så mycket på sidorna utan styrde rakt fram istället.


Det var första gången på länge som jag hade rätt cykel för ändamålet. Annars brukar jag få slita när vi kör endurospåren och jag har min hardtail med racedäck på.

Nu kunde jag lungt ta täten och resten av gänget fick slita när det var snöpure på spåret.


Riktigt kul när det flyter på så bra. Mitt blodsocker var också riktigt bra för första gången på länge.
Hade bara tagit en tredjedel av insulinet jag tar i vanliga fall blev inte så hög som jag trodde jag skulle bli i början utan det plana ut ganska snabbt.
Åt lite för mycket när det började gå ner då jag är van vid att jag får äta så mycket i vanliga fall. Men det var ingen större fara.


Fick ihop 75 km tillslut så det blev en riktigt fin och lagom lång runda.




Inga kommentarer: