måndag 6 juni 2022

Falkenloppet gick riktigt bra

Idag var det dags för Falkenloppet som går på en av mina favoritbanor.
Det är inte så många backar och de som finns är inte så långa eller branta som tur är.
Finns några ställen där det kan vara en del kantvind så det gäller att sitta högt uppe så man inte blåser bort.

Vi fick riktigt fint väder idag och vi var många ifrån Rocket Racing Sweden som skulle köra så det var riktigt kul.

Jag var lite osäker på formen då jag körde hårt igår och blev avhängd.
Tänkte att nu ska jag inte dra någonting utan låta andra göra jobbet och hoppas jag orkar med att köra runt med huvudklungan.

Det gick iväg ganska lugnt och blev inga superryck i backarna som tur var. 2 varvet gick snabbast men det var ganska jämn fart så jag kunde hänga med.

Det var något varv som jag inte kom ut så bra i sista kurvan och det är en km lång målraka med en hel del mot/sidvind så där höll jag på att flyga av men lyckades jag hänga kvar.

Efter målrakan kom en ganska skarp högersväng innan första backen och där kom jag alltid ikapp och om och lyckades få fart in i backen så jag inte behövde ta i så mycket. 
Efter lite böljande väg kom det en ganska skarp högersväng till och där försökte jag hålla innerspåret och få med mig fart ut.
Stefan Ljungberg tog den kurvan bra också och på jag tror det var 4:e eller 5:e varvet så fick vi en liten lucka där. 
Jag viste att jag måste spara på krafterna om jag ska orka hänga med så jag vågade tyvärr inte gå upp och dra.

Vi blev ikappåkta ganska snabbt och då var det bara att försöka spara krafter till målrakan där det brukade dras på ganska mycket.


På näst sista varvet drog John, Peter och Sebastian iväg i ett ordentligt ryck och ingen orkade hänga på.
De fick några hundra meter. 
Efter ett tag så började framförallt Stefan och Erik att börja jaga och hämta in utbrytningen och vi kom tillslut ikapp med halva sista varvet kvar.

Jag hade som tur var orkat hänga på och nu gällde det att positionera sig till den långa målrakan.
Tempot gick ner då ingen riktigt ville dra när vi kommit till den långa rakan i motvinden.
Jag kom ut bra ur sista kurvan så hamnade långt fram i klungan så nu var det bara att försöka disponera kraften till slutet och inte försöka dra iväg för tidigt.

Kom in bra bredvid Stefan som drog igång spurten med lite över 100 meter kvar till mål.
Fastnade lite bakom ett par men lyckades rädda upp situationen ganska bra och fick till en bra spurt.
Kom in i mål på en fin 9:e och får vara riktigt nöjd med prestationen. Gjorde inga större misstag och lyckades köra ekonomisk och spara på krafterna.

Känns riktigt bra att jag orkade hänga med så långt upp på en stor nationell tävling.

Då familjen var snäll och hängde på och hejade så tog vi en tur till Nynäshamn efteråt och åt lite lunch och glass.





Inga kommentarer: